logo

Welcome to Wellspring

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.
Working Hours
Monday - Friday 09:00AM - 17:00PM
Saturday - Sunday CLOSED
From Our Gallery
Góra

Brak efektów ćwiczeń na siłowni- 5 najczęściej popełnianych błędów

Trening na siłowni wbrew pozorom jest tylko impulsem, który ma stymulować nasze ciało do pewnych zmian. Tak naprawdę za efekty treningowe odpowiada w większości to, co robimy w pozostałej części doby.  Sprawdź jakie czynniki mogą wpływać na to, że pomimo ogromnych wysiłków wkładanych w treningi, nasze ciało nie odpłaca się stosownymi efektami.

1. Kortyzol, czyli hormon stresu który jest sprawcą spustoszenia w naszym organizmie. Siedzący tryb życia, spędzanie doby w zamkniętych pomieszczeniach, codzienne problemy, hałas, płacz dziecka, zbyt ciężkie treningi- to wszystko powoduje, że nasz organizm przeżywa stres, a do jego tkanek przedostaje się fala kortyzolu. Hormon ten jest ogromnym wrogiem progresu treningowego, ponieważ prowadzi do rozpadu tkanki mięśniowej jednocześnie sprzyjając odkładaniu się tkanki tłuszczowej i rozwojowi insulinooporności. Może wydawać Ci się to trywialne, ale zmiana stylu życia, większa ilość odpoczynku, mniej godzin spędzonych przed ekranem komputera oraz więcej spacerów na świeżym powietrzu może sprawić, że poziom kortyzolu zacznie spadać jednocześnie rozwiązując Twoje problemy z brakiem progresu treningowego!

2. Brak snu, co pośrednio łączy się również z wysokim poziomem kortyzolu. Dodatkowo sen jest tym momentem w ciągu doby, kiedy cały nasz organizm wraca do równowagi po ciężkim dniu. Mózg koduje wszystkie zdobyte informacje, wątroba neutralizuje toksyny, a w mięśniach zachodzi proces budowy nowych włókien dzięki uwalniającej się w nocy somatotropinie (hormon wzrostu). Bez snu, nawet najcięższe treningi nie przyniosą upragnionych rezultatów.

3. Brak rozciągania po treningu. Rozciąganie to element treningu owiany niechlubną opinią ze względu na jego monotonną specyfikę, brak „pompy”, brak ciężaru i litrów wylanego potu. Jednym słowem stretching jest dla większości osób po prostu nudny. Większość ćwiczeń wykonywanych podczas treningu siłowego prowadzi do kurczenia się włókien mięśniowych. Mięśnie obkurczone to mięśnie słabiej ukrwione, niedotlenione i wolniej „czyszczone” z zalegających toksyn. Obkurczone mięśnie to także większe ryzyko zwyrodnień stawów i przede wszystkim mięśnie, które gorzej się regenerują. Osobom, które za rozciąganiem nie przepadają, nie pozostaje nic innego jak tylko zmienić nastawienie 🙂 Nawet 5 minut spędzonych na rozluźnianiu mięśni po treningu może znacząco wpłynąć na poprawę osiąganych efektów.

4. Zbyt intensywne i częste treningi, nasz organizm niestety nie działa wedle zasady „im więcej, tym lepiej”. Zbyt duża ilość treningów prowadzi do „zestresowania” organizmu, a to powoduje wydzielenie ww. kortyzolu, co w efekcie daje nam rezultaty odwrotne do zamierzonych. Aby osiągnąć dobre efekty treningowe, jednocześnie ciesząc się zdrowiem i dobrym samopoczuciem, naprawdę nie ma sensu trenować więcej niż 4-5 razy w tygodniu, zwłaszcza jeśli mowa o osobach początkujących. Dla naszego organizmu o wiele ważniejszy jest element regeneracji, niż  samego bodźca w postaci treningu.

5. Ostatni i kluczowy element, to zła dieta. Trening jest procesem niszczenia włókien mięśniowych po to, aby mogły się one odbudować większe i mocniejsze. Do budowy mięśni potrzebny jest jednak dobry budulec, który w tym przypadku stanowi dieta. Zajadając się śmieciowym jedzeniem pomiędzy treningami, nigdy nie zbudujemy dobrej jakościowo masy mięśniowej. Jeśli brakuje Ci silnej woli do zmiany diety, pomyśl ile Twojego wysiłku na siłowni marnotrawisz byle jaką dietą.

 

brak efektów ćwiczeń na siłowni

Przydatny tekst? Podziel się z innymi!Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn
Magdalena Hajkiewicz

Dietetyk i trener personalny. Na co dzień zajmuje się układaniem planów żywieniowych, pracą w cateringu dietetycznym, pisaniem artykułów o tematyce żywienia i aktywności fizycznej oraz równaniem z ziemią popularnych mitów żywieniowych.

Brak komentarzy

Zostaw Komentarz