logo

Welcome to Wellspring

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.
Working Hours
Monday - Friday 09:00AM - 17:00PM
Saturday - Sunday CLOSED
From Our Gallery
Góra

Czy to prawda, że ziemniaki tuczą?

Ziemniaki na naszym stole podawane są w asyście tłustych sosów, tłustych mięs, oblane tłuszczem lub śmietaną. Takie połączenie daje nam tykającą bombę kaloryczną, która tylko czeka na połknięcie. Stąd też wzięły się opinie, że ziemniaki są tłuste i kaloryczne. Czy są one jednak prawdziwe?

WARTOŚCI ODŻYWCZE ZIEMNIAKA
Tak naprawdę ziemniaki w 100 g zawierają ok. 70 kcal, 16 g węglowodanów i 0,1 g tłuszczy. Ich kaloryczność jest niewielka, a co więcej cukier który się w nich znajduje to skrobia, która należy do cukrów złożonych. Aby wielocukier mógł być rozłożony do cukru prostego- glukozy, nasz organizm musi użyć energii, aby go „przerobić”. Trawienie cukrów złożonych wymaga więc od naszego organizmu wydatkowania pewnej ilości energii.

Ziemniaki mają w sobie wachlarz najróżniejszych witamin i składników odżywczych takich jak: potas, który obniża ciśnienie krwi (aby zachować w ziemniakach jak najwięcej potasu należy je posolić dopiero pod koniec gotowania), magnez budujący kości, regulujący kurczliwość mięśni (osoby ćwiczące powinny dbać o odpowiednią zawartość magnezu w diecie) i pobudliwość tkanki nerwowej, witamina C  (ziemniaki mają jej więcej, niż niektóre owoce), ponadto posiadają w swoim składzie witaminę A, PP i witaminy z grupy B oraz błonnik, który ułatwia nam trawienie.

 

OBRÓBKA ZIEMNIAKÓW
Aby otrzymać taki zestaw witamin i minerałów, trzeba zadbać aby nie uciekły one podczas przyrządzania. Najwięcej składników znajduje się pod skórką, więc zaleca się cienkie ich obieranie lub gotowanie w mundurkach. Jeżeli chcemy przyrządzić obrane ziemniaki lepiej ugotować je na parze (stracimy ok. 10% składników) niż w garnku (tracimy nawet ponad 50% składników). Innym dobrym sposobem jest pieczenie. Należy unikać smażonych ziemniaków, gdyż tłuszcz znacznie zwiększa ich kaloryczność.

PODSUMOWANIE
Warto wiedzieć, że ziemniaki są również mniej kaloryczne od ryżu i są znacznie bogatsze w składniki. Dodatkowo są to produkty naturalne, które możemy uzyskać prosto z działki, natomiast ryż przechodzi szereg procesów produkcyjnych, zanim trafi na sklepowe półki, a ŻYWNOŚĆ IM MNIEJ PRZETWORZONA, TYM KORZYSTNIEJSZA DLA NASZEJ SYLWETKI. Jak z każdym produktem nie należy również przesadzać z ziemniakami, gdyż mają stosunkowo wysoki indeks glikemiczny. Należy obalić mit, że ziemniaki są bardzo kaloryczne- to dodatki do ziemniaków sprawiają, że kaloryczność jest bardzo duża.

Ciekawostka: Okłady z surowych lub gotowanych kartofli, zgniecionych i umieszczonych w płóciennym woreczku, uważane są za doskonały środek przeciwbólowy. Przy bólach głowy i migrenach zalecane jest przykładanie plastrów z surowych ziemniaków. Ziemniaczane okłady łagodzą też bóle brzucha, bóle wywołane zwichnięciami, zapaleniem stawów, lumbago czy bóle związane z problemami reumatycznymi. Na ból ucha poleca się ciepły okład z ugotowanych kartofli. (źródło: fitness.wp.pl)

 

Przydatny tekst? Podziel się z innymi!Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn
Magdalena Hajkiewicz

Dietetyk i trener personalny. Na co dzień zajmuje się układaniem planów żywieniowych, pracą w cateringu dietetycznym, pisaniem artykułów o tematyce żywienia i aktywności fizycznej oraz równaniem z ziemią popularnych mitów żywieniowych.

Brak komentarzy

Zostaw Komentarz