logo

Welcome to Wellspring

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.
Working Hours
Monday - Friday 09:00AM - 17:00PM
Saturday - Sunday CLOSED
From Our Gallery
Góra

Masz trądzik? Tych produktów nie powinno być w Twojej diecie.

Trądzik jest dość powszechnym problemem, który dotyka w szczególności osoby w wieku dojrzewania. W walce z trądzikiem stosuje się wiele rodzajów maści i leków. Większość z nich zmniejsza jedynie objawy, nie wpływając na przyczynę problemu. Okazuje się, że u podłoża zmian skórnych często znajduje się dieta. Wprowadzenie już kilku niewielkich zmian może skutecznie pomóc w pozbyciu się objawów choroby. Jak dieta wpływa na trądzik? Jakie produkty mogą spowodować nasilenie objawów?

trądzik
PRZYCZYNY TRĄDZIKU
Aby lepiej zrozumieć przyczyny trądziku, musimy wniknąć nieco głębiej i dokładnie przyjrzeć się budowie nasztrądzikej skóry. Nasza skóra zbudowana jest z dwóch warstw- naskórka (najbardziej zewnętrznej warstwy) oraz skóry właściwej, w której zlokalizowane są m.in. gruczoły łojowe mające swoje ujście razem z włosami. Główną funkcją gruczołów łojowych jest produkcja łoju, który stanowi ochronę antybakteryjną, a także nawilża skórę. W normalnych warunkach ujścia gruczołów łojowych są otwarte, a łój wydzielany jest w odpowiednich ilościach. W przypadku trądziku mamy do czynienia z zaburzeniem funkcji wydzielniczych poprzez nadmierną produkcję łoju, zatkanie ujścia gruczołów łojowych lub stan zapalny.

Nadmierna produkcja łoju jest determinowana przez wzrost stężenia hormonów męskich, które u mężczyzn produkowane są przez jądra, a u kobiet przez jajniki. Poziom hormonów płciowych we krwi jest regulowany przez białko wiążące hormony płciowe o nazwie SHBGtrądzik, którego działanie można porównać do „lepu na hormony”. Jeśli poziom SHBG jest zbyt niski, hormony nie mają się do czego przylepić, a więc pozostają w większym stężeniu we krwi w formie wolnej wywołując tym samym szereg niekorzystnych, w tym przypadku, zmian.

Spadek poziomu SHBG jest bezpośrednio związany ze wzrostem poziomu insuliny we krwi. Insulina to hormon, który pojawia się w krwioobiegu po spożyciu węglowodanów. Im większa porcja węglowodanów zostanie przez nas spożyta i im wyższy będzie ich indeks glikemiczny, tym większy będzie wyrzut insuliny. Insulina będzie wpływać z kolei na wzrost poziomu IGF-1, czyli insulinopodobnego czynnika wzrostu, który po pierwsze działa stymulująco na podziały komórkowe, a po drugie obniża poziom SHBG. Sumą tych zdarzeń będzie to, że będziemy mieli do czynienia ze wzrostem stężenia hormonów męskich we krwi, które z kolei przyczynią się do nadmiernej produkcji łoju, a dodatkowo wystąpi zjawisko nadmiernego wzrostu komórek naskórka i spowolnione ich obumieranie, co będzie prowadziło do zatkania ujścia gruczołu łojowego.JAKICH PRODUKTÓW UNIKAĆ?
Znając już całą kaskadę zdarzeń prowadzącą do powstawania objawów trądziku, należyzastanowić się jakich produktów uniknąć, aby zapobiec ognisku zapalnemu, jakim jest wzrost poziomu insuliny.
Przede wszystkim będą to:
Produkty o wysokim indeksie glikemicznym (IG). Indeks glikemiczny mówi nam o tym, jak bardzo wzrośnie poziom glukozy we krwi po spożyciu danego produktu- im wyższy IG, tym większe stężenie glukozy we krwi (a tym samym wyższy poziom insuliny). W celu zmniejszenia objawów trądziku należy więc wyeliminować produkty zawierające dużą ilość cukrów prostych, jakimi są: drożdżówki, pączki, ciasta, słodycze, cukierki, słodkie napoje, suszone owoce, białe pieczywo, jasne makarony, czy ryż preparowany. Warto zwrócić uwagę, że są to produkty po które dość często sięgają osoby w okresie dojrzewania.
Mleko i produkty mleczne ze względu na ich wysoką insulinogenność (zdolność do podnoszenia poziomu insuliny we krwi).
Żywność wysokoprzetworzona z uwagi na silne działanie prozapalne. Duża ilość kwasów tłuszczowych „trans”, dodatki do żywności, a także zaawansowana obróbka technologiczna wpływa na zaburzenie homeostazy (równowagi) organizmu i prowadzi do powstawania stanu zapalnego, a tym samym zwiększenie stężenia IGF-1. JAKIE PRODUKTY WYBIERAĆ?
Przede wszystkim będą to produkty stanowiące przeciwieństwo tych, które wymieniłam w punkcie poprzednim, czyli produkty o niskim indeksie glikemicznym i produkty nieprzetworzone. Oprócz tego warto zadbać, aby w diecie pojawiły się:
Produkty o wysokiej gęstości odżywczej, czyli przede wszystkim świeże owoce i warzywa, które w małej objętości zawierają mnóstwo witamin i składników mineralnych. Produkty te będą miały działanie przeciwzapalne, dzięki czemu będą zapobiegać rozwojowi stanów zapalnych w naszym organizmie.
Produkty bogate w kwasy Omega 3, do których zaliczamy ryby, owoce morza, orzechy włoskie, migdały, siemię lniane, olej lniany, olej z wiesiołka, olej rzepakowy. Ze względu na niskie spożycie tych produktów korzystna może okazać się dodatkowa suplementacja kwasów Omega 3.
Produkty o wysokiej zawartości antyoksydantów m.in.: żurawina, śliwki, czarna jagoda, maliny, aronia, granat, jagody, truskawki, czosnek, kapusta czerwona, szparagi, jarmuż, rzodkiewka, cynamon, oregano, kurkumę, kminek, bazylię, imbir, pieprz czarny, rozmaryn, tymianek, majeranek, paprykę, kardamon.

PODSUMOWANIE
Chcąc skutecznie leczyć trądzik warto skupić się nie tylko na leczeniu objawowym, ale również na zwalczeniu jego przyczyny. U podłoża zmian trądzikowych może znajdować się również niewłaściwa dieta, dlatego oprócz środków farmakologicznych, warto zwrócić uwagę na produkty, które mogą nasilać lub zmniejszać występowanie objawów.

Źródła:
1. Bodo C Melnik: Linking diet to acne metabolomics, inflammation, and comedogenesis: an update, Clin Cosmet Investig Dermatol. 2015; 8: 371–388.
2. Bodo C Melnik,  Swen Malte John, Gerd Schmitz: Over-stimulation of insulin/IGF-1 signaling by western diet may promote diseases of civilization: lessons learnt from laron syndrome, Nutr Metab (Lond). 2011; 8: 41.
3. Clemens RA, Hernell O, Michaelsen KF: Milk and Milk Products in Human Nutrition. Nestlé Nutr Inst Workshop Ser Pediatr Program, vol 67, pp 131–145, Nestec Ltd., Vevey/S. Karger AG, Basel, © 2011

Przydatny tekst? Podziel się z innymi!Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn
Magdalena Hajkiewicz

Dietetyk i trener personalny. Na co dzień zajmuje się układaniem planów żywieniowych, pracą w cateringu dietetycznym, pisaniem artykułów o tematyce żywienia i aktywności fizycznej oraz równaniem z ziemią popularnych mitów żywieniowych.

Zostaw Komentarz