logo

Welcome to Wellspring

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.
Working Hours
Monday - Friday 09:00AM - 17:00PM
Saturday - Sunday CLOSED
From Our Gallery
Góra

Jak utrzymać dietę na wakacjach?

Masz za sobą miesiące ciężkiej pracy, litry wylanego potu i godziny spędzone na treningach. Osiągasz wymarzony efekt lub jesteś na dobrej drodze, aż nagle pojawiają się upragnione wakacje. Z jednej strony radość ze słońca i mnóstwa wolnego czasu, a z drugiej obawa, że przez dwa miesiące cały wcześniejszy wysiłek może pójść na marne. Czy wakacje da się połączyć z dietą tak, aby nie odmawiać sobie pysznych lodowych deserów a jednocześnie utrzymać dobrą formę?

Jak utrzymać dietę na wakacjachWAKACJE RZĄDZĄ SIĘ SWOIMI PRAWAMI
Wakacje
to czas, dzięki któremu jesteśmy w stanie zweryfikować swoje podejście do diety. Jeśli nie mamy przed sobą zawodów sylwetkowych lub innych wydarzeń, które wymagają nieskazitelnej formy, letnia przerwa może być czasem, w którym nieco odpuścimy liczenie każdej kalorii. Musimy mieć świadomość, że jeśli dobrze przepracowaliśmy okres przed wakacjami, nie musimy aż tak bardzo stresować się swoim żywieniem na wyjazdach. Oczywiście bardzo niechcianym podejściem byłaby tu zasada „wszystko, albo nic” wg. której okres wolny od liczenia kalorii staje się niekończącym napadem na chipsy, ciastka, kebaby i pizzę. Swoją drogą, jeśli nasza dieta jest na tyle restrykcyjna, że w chwilach „luzu” mamy ochotę zjeść wszystko dookoła- być może należałoby popracować nad jej modyfikacją, ponieważ sposób żywienia na co dzień nie powinien być źródłem nadmiernego stresu i całkowitych ograniczeń. Dodatkowo wakacyjne wyjazdy nie ograniczają nas jeśli chodzi o aktywność fizyczną. Za jeden lodowy deser zjedzony w ciągu dnia można przecież wykonać dwugodzinny spacer lub urządzić sobie dodatkową przejażdżkę rowerową w nowej scenerii. Zdrowe i rozsądne podejście do diety będzie bardzo ważnym aspektem utrzymania formy podczas wakacji.

DIETA W PODRÓŻY
Przed wyjazdem warto zaopatrzyć się w kilka produktów, które będą trwałe, łatwe do spakowania i jednocześnie będą stanowiły lepszą alternatywę dla wszystkich produktów, które możemy spotkać na stacjach benzynowych. Dzień przed wyjazdem możemy przygotować posiłki, które spożyjemy w trakcie podróży. Do wygodnych form jedzenia w trasie, oprócz typowych posiłków w pojemnikach, należą również wszelkiego rodzaju ciasteczka owsianekokosankiplacuszki jaglane, pancakes,’y i omlety. Do takich posiłków zawsze możemy dokupić dodatkowo świeże, sezonowe owoce, aby podnieść ich walory smakowe i odżywcze.

Na wyjazd dłuższy niż jeden dzień powinniśmy bardziej starannie zaplanować swoje żywienie, w którym przydatne będą produkty takie, jak:
– orzechy włoskie, nerkowce, migdały czy orzechy laskowe, które stanowią zdrowszy i przede wszystkim nieprzetworzony zamiennik wszystkich produktów bogatych w tłuszcz,
– suszone owoce np. jabłka,  rodzynki, żurawina (niesłodzona), morele, śliwki, jagody goji,
– suszone mięso lub dobrej jakości kabanosy,
– samodzielnie wykonane i dobrze przyprawione chipsy z warzyw np. batata, selera, jarmużu lub ziemniaków,
– gorzka czekolada min. 70%,
– wafle ryżowe,
– odżywka białkowa,
– pieczywo typu wasa,

Oprócz wymienionych produktów podstawą naszego nawodnienia podczas wyjazdu musi być woda. Na wakacyjny wyjazd szczególnie polecana jest woda średnio lub wysokozmineralizowana, która oprócz samej wody dostarcza również wiele składników mineralnych, które w czasie upałów uciekają z nas pod postacią potu wyjątkowo szybko. warto również zaopatrzyć się w jednorazowe kubki, talerzyki oraz sztućce no i oczywiście chusteczki, aby wszystkie smakołyki nie wylądowały na czystych ubraniach 🙂Jak utrzymać dietę na wakacjachDOBRE WYBORY PODCZAS WYJAZDU
Jak to mówią „z dwojga złego lepiej w tę stronę”- podczas wakacyjnego wyjazdu nie musimy opierać całej swojej diety na pizzy, kebabie, czy frytkach. W wielu restauracjach czy barach możemy znaleźć coraz szerszą ofertę dań „light” opierających się na świeżych warzywach i mniejszej ilości tłuszczu. Jednak nawet w pozostałych miejscach nie brakuje nam możliwości wybrania mniejszego zła. Zamawiając jedzenie na mieście zawsze lepiej wybrać:
– grillowane mięso, zamiast smażonego w głębokim tłuszczu,
– tortillę z grillowanym kurczakiem i warzywami, zamiast kebaba,
– pizzę na cienkim cieście z mozzarellą, niż tą na grubym cieście z podwójnym serem,
– obiad w lokalnej restauracji niż w McDonald’s,
– deser owocowy, zamiast czekoladowego,
… i tak dalej. Przykładów można mnożyć naprawdę wiele 🙂Jak utrzymać dietę na wakacjach

Lepsze wybory dotyczą również wyjazdów w miejsca, w których jesteśmy skazani na samodzielne przygotowanie posiłków. Na przykład zdecydowanie lepiej jest kupić świeże pieczywo, chudy twaróg i warzywa niż pączka, czy drożdżówkę na śniadanie, a na górski szlak zabrać kabanosy,  bułki grahamki i gorzką czekoladę, a nie mielonkę z puszki w towarzystwie kajzerek.

PODSUMOWANIE
Wakacje wymagają od nas większego zaangażowania i improwizacji w kuchni, jednak wcale nie oznaczają całkowitej rezygnacji z dotychczas wypracowanych nawyków żywieniowych. W dobieraniu wakacyjnej diety należy kierować się zdrowym rozsądkiem i nie popadać w skrajność obżarstwa, ani nadgorliwej dbałości o każdy gram jedzenia. Pozwalając sobie na większą rozpustę wakacyjną nie zapominajmy o dodatkowej aktywności fizycznej, dzięki której nasza cała praca nie pójdzie na marne.

 

Przydatny tekst? Podziel się z innymi!Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn
Magdalena Hajkiewicz

Dietetyk i trener personalny. Na co dzień zajmuje się układaniem planów żywieniowych, pracą w cateringu dietetycznym, pisaniem artykułów o tematyce żywienia i aktywności fizycznej oraz równaniem z ziemią popularnych mitów żywieniowych.

Komentarz

Zostaw Komentarz