logo

Welcome to Wellspring

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.
Working Hours
Monday - Friday 09:00AM - 17:00PM
Saturday - Sunday CLOSED
From Our Gallery
Góra

10 powodów dla których nie warto pić mleka! Podobno… cz.1

Na temat mleka można przeczytać wiele. Z moich internetowych doświadczeń wynika, że mleko wzbudza skrajnie różne emocje. Z jednej strony rozmaite kampanie reklamowe zalecają dzieciom i młodzieży picie mleka, zwracając uwagę na jego wartość odżywczą. Z drugiej natomiast w sieci można znaleźć niezliczoną ilość artykułów i filmów, przestrzegających przed ”białą trucizną”Czy mleko rzeczywiście jest takie ”czarne” jak o nim piszą? Czy ma jakieś wartości odżywcze no i w końcu- czy mleko jest zdrowe? Chcąc odpowiedzieć na to pytanie trzeba najpierw chłodno spojrzeć na całą sprawę i dogłębnie przeanalizować każdy z argumentów 🙂

mlekoWpis gościnny- autorem tekstu jest Kuba Woźniak- Dietetyk Trenuje

„Mogę się założyć, że gdyby teraz Instytut Żywności i Żywienia opracował kampanię promującą spożycie jabłek, a w propagowanie tych owoców zaangażowałyby się gwiazdy TV, w internecie natychmiast pojawiłyby się spekulacje na temat tego, czym pryskane są te owoce, przy jakich autostradach rosną i w jaki sposób są przechowywane. Rozmaici „specjaliści” snuliby teorie na temat toksyczności ołowiu kumulującego się w miąższu i pestycydów wnikających w skórki owoców sugerując, że to zapewne przemysł farmaceutyczny stworzył tę  śmiercionośną kampanię by uprzykrzyć życie biednym obywatelom i zarobić na lekach.+ ~ Tadeusz Sowiński. Tak samo stało sie z mlekiem. Czy na pewno mleko, aż tak szkodzi? Przyjrzyjmy się top 10 powodom, dla których nie powinno się pić mleka.

 1. MLEKO Z KARTONU JEST BEZWARTOŚCIOWYM, JAŁOWYM PŁYNEM
Mamy dwa wyjścia kupując mleko w sklepie: UHT lub pasteryzowane.  Pasteryzacja i sterylizacja  to sposoby przedłużenia trwałości za pomocą wysokiej temperatury – głównego winowajcy jakim posiłkują się osoby propagujące niechęć do mleka mówiąc, że jest to jałowy produkt. Głosy te mówią o 90% ubytkach wartości odżywczej w trakcie ogrzewania.

Faktycznie obróbka termiczna niesie za sobą straty, których nie unikniemy. O jakich ilościach mowa?  Podczas sterylizacji mleka częściowemu zniszczeniu ulegają witaminy: B12, B1 i kwas foliowy. Straty nie przekraczają 20% całkowitej ilości tych witamin w mleku surowym (dla porównania, w mleku pasteryzowany straty tych witamin wynoszą około 10% pierwotnej ich zawartości). Dodatkowo pamiętajmy, że zawartość węglowodanów, tłuszczy czy białka nie ulega znaczącej zmianie jakościowej  i ilościowej, a podawana na opakowaniu wartość odżywcza, dotyczy już mleka po pasteryzacji czy procesie UHT [1,2,3,4].

2. WAPŃ Z MLEKA JEST NIEPRZYSWAJALNY
Takie założenie jest dosyć proste do obalenia. Wiemy, że przyswajalność wapnia z mleka czy produktów mlecznych waha się pomiędzy 25-32%. Są to typowe wartości jeśli chodzi o zdolności przyswajania tego pierwiastka przez nasz organizm. Faktem jest też to, że wapń z roślin czy wody mineralnej wchłania się w większym procencie, jednak weźmy na poprawkę jego ilości. Średnio w mleku będzie go 5 razy więcej niż w warzywach czy wodzie, dlatego bilans nadal przemawia na korzyść mleka krowiego[5].

3. MLEKO KROWIE JEST POKARMEM DLA CIELĄT, NIE DLA CZŁOWIEKA
Bez wątpienia jest to jeden z pierwszych argumentów pojawiających się w antymlecznych artykułach i przyznam, że w pierwszej sekundzie może się to wydać logicznym argumentem. Jednak cytując klasyka: ”Tak się robi ladacznicę z logiki”. Człowiek pozyskuję energię z każdego produktu który nadaje się do jedzenia! Jeśli mleko zostaje wydzielone aby odżywić cielę, tym bardziej nadaję się do odżywienia człowieka. Idąc na przeciw takiemu argumentowi. Czemu jemy nasiona skoro służą do wzrostu nowej rośliny? Odpowiedź jest bardzo prosta, bo możemy i czerpiemy z tego korzyści w postaci składników odżywczych niezbędnych do naszego funkcjonowania.

4. NAJZDROWSZE JEST MLEKO OD KROWY, KTÓRE NIE JEST PASTERYZOWANE
Skoro już wiemy o nieszkodliwości pasteryzacji to czemu mielibyśmy wybierać mleko świeże, sprzedawane na okolicznym targu? Plusem takiego wyboru, będzie na pewno niewiele większa zawartość witamin wrażliwych na temperaturę i charakterystyczny smak świeżego mleka. Jednak z mlekiem niepasteryzowanym wiążę się duże ryzyko zanieczyszczenia mikrobiologicznego. Według raportów FDA (Food and Drug Administration), czyli Agencji ds. Żywności i Leków oraz  EFSA (Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności) wynika, że spożycie surowego mleka wiąże się z większym ryzykiem zatrucia pokarmowego z uwagi na obecność patogennych mikroorganizmów [6, 7].

 5. WIĘKSZOŚĆ DOROSŁYCH LUDZI NA ŚWIECIE NIE TRAWI LAKTOZY, WIĘC NIE POWINNIŚMY PIĆ MLEKA
Mamy pierwszą półprawdę na temat mleka. Faktycznie szacuję się, że 75% ludzi na świecie nie trawi laktozy, ale czy populacja całego świata ma bezpośrednie przełożenie na polskie społeczeństwo? Przeglądając raporty dotyczące hipolaktazji w północnej części Europy możemy mówić o braku laktazy tylko u 5-17% badanych. Skąd tak duża różnica? Laktaza czyli enzym który trawi cukier mleczny jest enzymem adaptacyjnym. Oznacza to, że sami przystosowaliśmy się do trawienia mleka w toku ewolucji, więc jeśli nie doświadczamy rewolucji żołądkowych zaraz po wypiciu mleka- nie powinniśmy się go obawiać [8].

Na blogu jest już dostępna CZĘŚĆ DRUGA ARTYKUŁU!

Piśmiennictwo

  1. Pehrsson, P.R.; Haytowitz, D.B.; Holden, J.M.; Perry, C.R.; Beckler, D.G. (2000). „USDA’s National Food and Nutrient Analysis Program: Food Sampling” (PDF). Journal of Food Composition and Analysis. 13 (4): 379–389. doi:10.1006/jfca.1999.0867. Archived from the original (PDF) on April 7, 2003.
  2. Wilson, G. S. (1943). „The Pasteurization of Milk”. British Medical Journal. 1 (4286): 261–2. doi:10.1136/bmj.1.4286.261. PMC2282302 . PMID20784713.
  3. Handbook of Food and Beverage Fermentation Technology. 2004. p. 265. ISBN0-203-91355-8. Retrieved September 6, 2016.
  4. Stabel, J; Lambertz, A (April 27, 2004). „Efficacy of Pasteurization Conditions for the Inactivation of Mycobacterium avium subsp. paratuberculosis in Milk”. Journal of Food Protection. U.S. Department of Agriculture, Animal Research Service, National Animal Disease Center, Bacterial Diseases of Livestock Research Unit, 2300 Dayton Road, Ames, Iowa 50010, USA. 67 (12): 2719–2726. doi:10.4315/0362-028x-67.12.2719. Retrieved September 6, 2016.
  5. C M Weaver ;K L Plawecki (1994) The American Society for Clinical Nutrition, Dietary calcium: adequacy of a vegetarian diet.
  6. http://www.efsa.europa.eu/en/press/news/150113
  7. https://www.fda.gov/Food/ResourcesForYou/Consumers/ucm079516.htm
  8. Caroli A, Poli A, Ricotta D, Banfi G, Cocchi D. Invited review: Dairy intake and bone health: a viewpoint from the state of the art. J Dairy Sci. 2011 Nov;94(11):5249-62.
Przydatny tekst? Podziel się z innymi!Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn
Magdalena Hajkiewicz

Dietetyk i trener personalny. Na co dzień zajmuje się układaniem planów żywieniowych, pracą w cateringu dietetycznym, pisaniem artykułów o tematyce żywienia i aktywności fizycznej oraz równaniem z ziemią popularnych mitów żywieniowych.

Brak komentarzy

Zostaw Komentarz