logo

Welcome to Wellspring

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.
Working Hours
Monday - Friday 09:00AM - 17:00PM
Saturday - Sunday CLOSED
From Our Gallery
Góra

Zakwasy, skąd się biorą i jak z nimi walczyć?

Dzisiaj chciałam zająć się tematem bardzo mi bliskim od dwóch dni, a mianowicie tematem zakwasów. Odczuwam niestety do dziś mój bardzo intensywny trening personalny :) Główną przyczyną moich zakwasów było wydłużenie czasu trwania treningu oraz wprowadzenie ćwiczeń na partie mięśniowe, których nie ćwiczyłam dotychczas bardzo intensywnie.

Co to właściwie są zakwasy?
Niektórych zapewne zaskoczy ta informacja, ale bół odczuwany na kilka dni po treningu wcale nie jest spowodowany obecnością kwasu mlekowego powstałego podczas treningu. Ból powodowany przez produkt oddychania beztlenowego mięśni (kwas mlekowy) utrzymuje się maksymalnie do kilku godzin po treningu, natomiast ból, który odczuwamy nawet przez dwa lub trzy dni jest spowodowany mikrourazami powstałymi w mięśniach podczas treningu.

Podczas intensywnego treningu mięśnie zbudowane z włókien ulegają urazom. Włókienka mięśniowe rozrywają się po to, aby następnie odbudować się większe i mocniejsze. Ten proces odbudowy wymaga jednak czasu. Stąd też w planie treningowym powinien pojawiać się termin „regeneracja”. Wolne od treningu dni są równie ważne jak te, w których ćwiczymy. Mięśnie muszą mieć czas, aby się odbudować, naczej działamy tylko i wyłącznie na swoją szkodę.

Jak walczyć z zakwasami
– drzemka w ciągu dnia korzystnie wpłynie na równowagę hormonalną, która odgrywa kluczową kwestię w procesie regeneracji mięśni,
– zbilansowana dieta bogata w węglowodany (niezbędne do odbudowania glikogenu mięśniowego) oraz białko (jest budulcem w procesie odbudowy mięśni),
– maści rozgrzewające mogą nieznacznie zmniejszyć bolesność mięśni,
– naprzemienna ciepła i zimna kąpiel,
– masaż sportowy,

Zamiast łagodzić skutki, lepiej jest zapobiegać zakwasom. Należy pamiętać o rozciąganiu po treningu, a przede wszystkim nie porywać się z motyką na księżyc. Jeśli zaczynasz ćwiczyć, zacznij od mniejszej intensywności lub obciążenia. Nie wystawiaj od razu organizmu na działanie maksymalnego wysiłku, gdyż odpłaci ci się zakwasami. I przede wszystkim pamiętaj o rozgrzewce!

A jakie są wasze sposoby na zakwasy? :)

JEŚLI PODOBA WAM SIĘ BLOG ZAPRASZAM DO POLUBIENIA MOJEGO FACEBOOKA 🙂

Przydatny tekst? Podziel się z innymi!Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn
Magdalena Hajkiewicz

Dietetyk i trener personalny. Na co dzień zajmuje się układaniem planów żywieniowych, pracą w cateringu dietetycznym, pisaniem artykułów o tematyce żywienia i aktywności fizycznej oraz równaniem z ziemią popularnych mitów żywieniowych.

Komentarze:

Zostaw Komentarz