Masz czasami tak, że nie jesteś w stanie myśleć o niczym innym, bo ciągle myślisz o jedzeniu? Budzisz się i nie możesz się na niczym skoncentrować, bo w Twojej głowie przewalają się myśli o tym, co dzisiaj zjesz? A może po prostu temat diet już Cię męczy i chcesz zrobić coś, żeby kaloryczność nie wyznaczała biegu Twojego życia?

Jeśli tak to ten odcinek podcastu na pewno Ci pomoże. Opowiadam w nim o tym:

-Czym jest emocjonalne jedzenie

-Czy przejście na głodówkę powoduje, że mniej myśli się o jedzeniu

-Jakie są najczęstsze przyczyny natrętnych myśli o jedzeniu

-Czym są automatyzmy i kiedy się pojawiają

-Czym jest zdrowa relacja z jedzeniem

-Jaki jest związek pomiędzy brakiem odpoczynku a nadmiernym myśleniem o jedzeniu

-Co zrobić, aby pozbyć się natrętnych myśli

Zapraszam!

Listen to „#10 „Nie mogę przestać myśleć o jedzeniu”” on Spreaker.

Szkolenie „Jak skończyć z kompulsywnym objadaniem się”: https://akademia.wiem-co-jem.pl/kompulsywne/

 

Notatka z odcinka:

FUNKCJA JEDZENIA W NASZYM ŻYCIU

-Dostarczenie nam energii, gdy spalimy kilokalorie
-W świecie idealnym jemy tylko, gdy jesteśmy głodni, a o jedzeniu myślimy tylko, gdy zaczyna nam brakować energii
-W świecie realnym jedzenie ma wiele nadpisanych znaczeń – jest elementem celebrowania ważnych uroczystości, ma związek z tradycją, daje nam poczucie bliskości i wspólnoty.
-Jemy w odpowiedzi na emocje (pozytywne lub negatywne) czy sytuacje (jedzenie jako nagroda lub kara)
-Zewsząd zalewa nas przekaz reklamowy dotyczący jedzenia, który wykorzystuje nasze biologiczne uwarunkowania (np. to, że połączenie smaku słodkiego i tłustego jest dla naszego mózgu wyjątkowo atrakcyjne, bo gwarantuje wysokokaloryczny produkt, czyli przetrwanie), emocje („Po ilu kostkach Ty się uśmiechniesz?”), nawyki (często wyniesione z domu, nad którymi nie do końca mamy kontrolę)

PRZYCZYNY NATRĘTNYCH MYŚLI O JEDZENIU

-Nie da się wyróżnić jednej przyczyny takich myśli. W zależności od naszych doświadczeń i relacji z jedzeniem inne czynniki będą powodowały powstawanie myśli. W toku pracy z podopiecznymi wyróżniłam jednak 3 najczęściej pojawiające się przyczyny natrętnych myśli o jedzeniu.

1. Brak zasobów psychoenergetycznych – kiedy cały czas jesteśmy w gotowości, w wirze pracy i mamy mało luźnej przestrzeni, jesteśmy zestresowani i niewyspani

-W takiej sytuacji nasze myślenie przejmują automatyzmy, które dzieją się bez naszej uwagi i kontroli (np. mycie zębów, wiązanie butów)

-Automatyzmy nie są złe, pozwalają nam oszczędzać energię i angażować ją w inne, ważniejsze dla nas czynności. Czasami jednak mogą nam nie służyć, a wręcz utrudniać nam dobre funkcjonowanie.

-Myśli automatyczne, tak samo jak automatyczne zachowania, nie wymagają od nas energii, dzieją się bez naszej kontroli, uwagi. Do tej kategorii należą też myśli o słodyczach, jedzeniu – wymagają mało zasobów. Gdy jesteśmy zestresowani i zmęczeni, to raczej pomyślimy „Ale bym zamówiła pizzę!” niż „Ale bym ugotowała obiad!”.

2. Ograniczanie jedzenia, diety niskokaloryczne, głodówki

Czasami może wydawać się, że jedzenie mniej sprawi, że mniej będziemy myśleć o jedzeniu. Musimy pamiętać, że jest wręcz odwrotnie.

-Pozbywamy się zasobów psychoenergetycznych, co powoduje jeszcze więcej myśli.

-Kompulsywne objadanie się, otyłość są skutkiem, a my potrzebujemy działania przyczynowego.

-Myśli często są efektem aktualnej diety lub poprzednich diet, jeśli wytworzyliśmy mechanizm, że przerwa w diecie lub odstępstwo od diety oznacza zgodę na objadanie się, bo i tak za chwilę znowu przejdziemy na kolejną dietę.

-Wprowadzanie do swojego życia wielu ograniczeń powoduje ogromną presję. Np. nie wyjdę na miasto z przyjaciółmi, bo nie wiem, ile kalorii ma jedzenie w restauracji; nie pojadę na wakacje, bo nie będę mogła jeść według mojej rozpiski – to nie jest zdrowa relacja z jedzeniem, nadajemy mu zbyt dużą wagę i władzę nad naszym życiem

-Nieracjonalne diety zwiększają ryzyko zaburzeń odżywiania i innych zaburzeń, np. depresji

3. Brak równowagi w naszym życiu

Brak równowagi w życiu także może wpływać na zwiększenie ilości natrętnych myśli.

-Nie dbanie o siebie

-Poczucie gorszości, niskie poczucie własnej wartości

-Poczucie, że nie zasługujemy na uwagę, troskę

-Brak asertywności

-Frustracja, poczucie niedocenienia

-Jedzenie pozwala te zasoby uzupełnić, ukoić te trudne emocje

JAK PRZESTAĆ MYŚLEĆ O JEDZENIU?

Jeśli natrętne myśli o jedzeniu utrudniają Ci funkcjonowanie, to postaraj się dotrzeć do ich przyczyn.
Zastanów się:
-Czy masz czas wolny
-Czy odpoczywasz
-Czy regenerujesz swoje zasoby
-Jakie masz nawyki żywieniowe
-Czy podchodzisz do siebie z wyrozumiałością – zmiana nawyków wymaga czasu, a krytykowanie samej siebie w tym nie pomoże
-Przyjrzyj się swoim myślom lub zacznij prowadzić dzienniczek samoobserwacji. Zapisuj w nim: kiedy pojawiają się te myśli, jaka jest ich treść, co dzieje się po nich, jakie emocje i reakcje w ciele wywołują. Być może uda ci się połączyć kropki i dojść do tego, że np. objadanie pojawia się w piątek po południu i pełni rolę nagrody i naładowania baterii po ciężkim tygodniu w pracy.

 

Jeśli natrętnych myśli jest dużo i męczą cię one od dłuższego czasu, co utrudnia twoje codzienne funkcjonowanie, to rozważ poszukanie wsparcia terapeuty. Często trudno nam samodzielnie odkryć schematy, które kierują naszym myśleniem, a pomoc specjalisty może to umożliwić.

 

Zapraszam Cię także na moje profile w mediach społecznościowych 🙂
FB: https://www.facebook.com/wiemcojem1/
Instagram: https://www.instagram.com/magda.wiemcojem/
Youtube: https://www.youtube.com/channel/UCBypz7Wb6VPJZf8HfyCFOYA