#10 Podcast:

"Nie mogę przestać myśleć o jedzeniu"

Masz czasami tak, że nie jesteś w stanie myśleć o niczym innym, bo ciągle myślisz o jedzeniu? Budzisz się i nie możesz się na niczym skoncentrować, bo w Twojej głowie przewalają się myśli o tym, co dzisiaj zjesz? A może po prostu temat diet już Cię męczy i chcesz zrobić coś, żeby kaloryczność nie wyznaczała biegu Twojego życia?

Jeśli tak to ten odcinek podcastu na pewno Ci pomoże. Opowiadam w nim o tym:

  • Czym jest emocjonalne jedzenie
  • Czy przejście na głodówkę powoduje, że mniej myśli się o jedzeniu
  • Jakie są najczęstsze przyczyny natrętnych myśli o jedzeniu
  • Czym są automatyzmy i kiedy się pojawiają
  • Czym jest zdrowa relacja z jedzeniem
  • Jaki jest związek pomiędzy brakiem odpoczynku a nadmiernym myśleniem o jedzeniu
  • Co zrobić, aby pozbyć się natrętnych myśli

Zapraszam!

Szkolenie „Jak skończyć z kompulsywnym objadaniem się”: https://akademia.wiem-co-jem.pl/kompulsywne/

Notatka z odcinka:

FUNKCJA JEDZENIA W NASZYM ŻYCIU

  • Dostarczenie nam energii, gdy spalimy kilokalorie
  • W świecie idealnym jemy tylko, gdy jesteśmy głodni, a o jedzeniu myślimy tylko, gdy zaczyna nam brakować energii
  • W świecie realnym jedzenie ma wiele nadpisanych znaczeń
  • jest elementem celebrowania ważnych uroczystości, ma związek z tradycją, daje nam poczucie bliskości i wspólnoty.
  • Jemy w odpowiedzi na emocje (pozytywne lub negatywne) czy sytuacje (jedzenie jako nagroda lub kara)
  • Zewsząd zalewa nas przekaz reklamowy dotyczący jedzenia, który wykorzystuje nasze biologiczne uwarunkowania (np. to, że połączenie smaku słodkiego i tłustego jest dla naszego mózgu wyjątkowo atrakcyjne, bo gwarantuje wysokokaloryczny produkt, czyli przetrwanie), emocje ("Po ilu kostkach Ty się uśmiechniesz?"), nawyki (często wyniesione z domu, nad którymi nie do końca mamy kontrolę)  

PRZYCZYNY NATRĘTNYCH MYŚLI O JEDZENIU

Nie da się wyróżnić jednej przyczyny takich myśli. W zależności od naszych doświadczeń i relacji z jedzeniem inne czynniki będą powodowały powstawanie myśli. W toku pracy z podopiecznymi wyróżniłam jednak 3 najczęściej pojawiające się przyczyny natrętnych myśli o jedzeniu.

1. Brak zasobów psychoenergetycznych - kiedy cały czas jesteśmy w gotowości, w wirze pracy i mamy mało luźnej przestrzeni, jesteśmy zestresowani i niewyspani

  • W takiej sytuacji nasze myślenie przejmują automatyzmy, które dzieją się bez naszej uwagi i kontroli (np. mycie zębów, wiązanie butów)
  • Automatyzmy nie są złe, pozwalają nam oszczędzać energię i angażować ją w inne, ważniejsze dla nas czynności. Czasami jednak mogą nam nie służyć, a wręcz utrudniać nam dobre funkcjonowanie.
  • Myśli automatyczne, tak samo jak automatyczne zachowania, nie wymagają od nas energii, dzieją się bez naszej kontroli, uwagi. Do tej kategorii należą też myśli o słodyczach, jedzeniu - wymagają mało zasobów. Gdy jesteśmy zestresowani i zmęczeni, to raczej pomyślimy "Ale bym zamówiła pizzę!" niż "Ale bym ugotowała obiad!".

2. Ograniczanie jedzenia, diety niskokaloryczne, głodówki

Czasami może wydawać się, że jedzenie mniej sprawi, że mniej będziemy myśleć o jedzeniu. Musimy pamiętać, że jest wręcz odwrotnie.

  • Pozbywamy się zasobów psychoenergetycznych, co powoduje jeszcze więcej myśli.
  • Kompulsywne objadanie się, otyłość są skutkiem, a my potrzebujemy działania przyczynowego.
  • Myśli często są efektem aktualnej diety lub poprzednich diet, jeśli wytworzyliśmy mechanizm, że przerwa w diecie lub odstępstwo od diety oznacza zgodę na objadanie się, bo i tak za chwilę znowu przejdziemy na kolejną dietę.
  • Wprowadzanie do swojego życia wielu ograniczeń powoduje ogromną presję. Np. nie wyjdę na miasto z przyjaciółmi, bo nie wiem, ile kalorii ma jedzenie w restauracji; nie pojadę na wakacje, bo nie będę mogła jeść według mojej rozpiski - to nie jest zdrowa relacja z jedzeniem, nadajemy mu zbyt dużą wagę i władzę nad naszym życiem
  • Nieracjonalne diety zwiększają ryzyko zaburzeń odżywiania i innych zaburzeń, np. depresji

3. Brak równowagi w naszym życiu

Brak równowagi w życiu także może wpływać na zwiększenie ilości natrętnych myśli.

  • Nie dbanie o siebie
  • Poczucie gorszości, niskie poczucie własnej wartości
  • Poczucie, że nie zasługujemy na uwagę, troskę
  • Brak asertywności
  • Frustracja, poczucie niedocenienia
  • Jedzenie pozwala te zasoby uzupełnić, ukoić te trudne emocje

JAK PRZESTAĆ MYŚLEĆ O JEDZENIU?

Jeśli natrętne myśli o jedzeniu utrudniają Ci funkcjonowanie, to postaraj się dotrzeć do ich przyczyn.   Zastanów się: -Czy masz czas wolny -Czy odpoczywasz -Czy regenerujesz swoje zasoby -Jakie masz nawyki żywieniowe -Czy podchodzisz do siebie z wyrozumiałością - zmiana nawyków wymaga czasu, a krytykowanie samej siebie w tym nie pomoże -Przyjrzyj się swoim myślom lub zacznij prowadzić dzienniczek samoobserwacji. Zapisuj w nim: kiedy pojawiają się te myśli, jaka jest ich treść, co dzieje się po nich, jakie emocje i reakcje w ciele wywołują. Być może uda ci się połączyć kropki i dojść do tego, że np. objadanie pojawia się w piątek po południu i pełni rolę nagrody i naładowania baterii po ciężkim tygodniu w pracy.  

Jeśli natrętnych myśli jest dużo i męczą cię one od dłuższego czasu, co utrudnia twoje codzienne funkcjonowanie, to rozważ poszukanie wsparcia terapeuty. Często trudno nam samodzielnie odkryć schematy, które kierują naszym myśleniem, a pomoc specjalisty może to umożliwić.

Zapraszam Cię także na moje profile w mediach społecznościowych 🙂
FB: https://www.facebook.com/wiemcojem1/
Instagram: https://www.instagram.com/magda.wiemcojem/
Youtube: https://www.youtube.com/channel/UCBypz7Wb6VPJZf8HfyCFOYA

Posłuchaj innych odcinków podcastu!

Magdalena Hajkiewicz wiem co jem

Poznajmy się!

Nazywam się Magda Hajkiewicz-Mielniczuk. Jestem wykładowczynią akademicką, dietetyczką, psychodietetyczką i przyszłą psycholożką zdrowia.
Zawodowo zajmuję się naprawianiem zepsutych relacji z jedzeniem. Pomagam wychodzić z błędnego koła odchudzania, uczę jak budować trwałe nawyki żywieniowe i promuję zdrowie psychiczne.
magnifiercross