Magdalena Hajkiewicz
25 lutego 2015

Edukacja żywieniowa w podstawówce, czyli co dzieci powinny wiedzieć o żywieniu?

Edukacja żywieniowa dzieci jest bardzo ważnym elementem kształcenia najmłodszych. To właśnie w najmłodszych latach tworzymy podstawy dla naszych dorosłych nawyków. Dlatego właśnie w ramach działalności Studenckiego Koła Naukowego Dietetyków postanowiłam przeprowadzić warsztaty żywieniowe w klasach I szkoły podstawowej. W tym artykule podzielę się z Wami moimi wrażeniami z tego szkolenia, a także podrzucę kilka pomysłów, co mówić dzieciom na temat zdrowego żywienia 🙂

edukacja żywieniowa

EDUKACJA ŻYWIENIOWA DZIECI

Zostałam dziś bardzo pozytywnie zaskoczona stanem wiedzy pierwszoklasistów. Nasze zajęcia miały na celu pokazanie dzieciom wszystkich dostępnych rodzajów produktów, a następnie omówienie, które z nich są dla nas zdrowszym wyborem. Dzieci radziły sobie doskonale wybierając ciemne pieczywo i ciemny makaron zamiast jasnego, umiały wytłumaczyć dlaczego nie powinno się kupować słodkich, kolorowych jogurtów, słodkich płatków śniadaniowych oraz jakie są konsekwencje spożywania zbyt dużej ilości cukru. Wiele z nich przyznawało, że w domu stosują się do zasady spożywania słodyczy tylko w jeden wyznaczony dzień w tygodniu, co było dla mnie niezwykle pocieszające. Na spotkaniach poruszaliśmy również temat pierwszego i drugiego śniadania oraz ich wpływu na prawidłowy rozwój maluchów.

SŁODYCZE W DIECIE DZIECI

Jednym z naszych zadań było pokazanie dzieciom, że ograniczenie słodkości kupowanych w sklepie wcale nie wiąże się z  żadnymi przykrościami. Jest mnóstwo sposobów na samodzielnie przygotowywane słodkie przekąski, które jednocześnie nie są tykającą, cukrową bombą. Jednym z przykładów jest pokazany powyżej przepis na domowy jogurt z jogurtu naturalnego, owoców, startej gorzkiej czekolady oraz łyżeczki miodu dla smaku. Całość nie zawiera sztucznych barwników, cukrów rafinowanych i przede wszystkim jest bogata w witaminy i składniki odżywcze, których próżno by szukać w żywności przetworzonej.

Ogromnie cieszy mnie wzrost świadomości żywieniowej wśród rodziców, którzy bardzo rzetelnie przekazują tę wiedzę dzieciom. Chciałabym, aby tak bogata wiedza dzieci była również stosowana w praktyce. W oparciu o program edukacyjny dla dzieci, przygotowałam kilka zasad, które warto wprowadzić w życie codzienne całej rodziny, w trosce o zdrowie każdego jej członka.

edukacja żywieniowa

EDUKACJA ŻYWIENIOWA - NIE TYLKO DZIECI 😉

  1.  Słodycze nie mogą być nagrodą dla dziecka. Jest to bardzo zły nawyk, który może prowadzić do uzależnienia dziecka od cukru.
  2. Wszystkie posiłki powinny być przygotowywane samodzielnie w domu. Unikniemy dzięki temu spożywania przez dzieci szkodliwych barwników i konserwantów oraz nadmiaru cukru.
  3. Dzieci muszą zjeść w szkole drugie śniadanie, które powinno opierać się na pełnoziarnistym pieczywie, warzywach, owocach lub nabiale. Nie powinny być to drożdżówki, batoniki czy rogale z czekoladą.
  4. W całym tygodniu wyznaczcie wspólnie z domownikami jeden dzień, w którym dozwolone jest jedzenie słodyczy. We wszystkie inne starajcie się ich wspólnie unikać.
  5. Nie wprowadzaj zwyczaju kupowania do domu słodzonych napoi. Niech zastępuje je woda mineralna lub napój zrobiony z wody, cytryny i miodu.
  6. Starajcie się spożywać 5 posiłków dziennie, w których występuje jak najwięcej warzyw oraz owoce w nieco mniejszej ilości.
  7. W diecie, szczególnie dziecka, powinny co najmniej dwa razy w tygodniu znajdować się ryby (nie mylić z paluszkami rybnymi). Jeśli dzieci podchodzą niechętnie do jedzenia ryb, powinny dostawać tran w kapsułkach.
  8. Wprowadzajcie do diety zdrowe substytuty słodyczy np. na śniadanie zamiast kolorowych, słodzonych płatków wybierajcie naturalne płatki owsiane z dodatkiem owoców i miodu. Jeśli macie dzień, w którym pozwalacie sobie na łakocie - zróbcie je samodzielnie, unikając tym samym obecności sztucznych dodatków. Więcej przepisów na zamienniki słodyczy znajdziecie na moim blogu: desery FIT
  9. Zamiast jeść fast-food'y na mieście wykonujcie w domu ich zdrowe zamienniki. Kebab można bardzo łatwo zastąpić bułką grahamką z warzywami, chudym mięsem oraz sosem czosnkowym na bazie jogurtu naturalnego.

EDUKACJA ŻYWIENIOWA

Pamiętajmy przede wszystkim, że lepsza jakość spożywanych przez nas potraw ma ogromny wpływ na zdrowie nasze i całej rodziny! Nie zaniedbujmy więc nigdy tego tematu 🙂 A z dziećmi zdecydowanie warto rozmawiać o zdrowym odżywianiu - nie dlatego, aby nałożyć na nie presję idealnego jedzenia, ale po to, aby za jakiś czas mogły same dokonywać świadomych, dobrych wyborów.

Chcesz się dowiedzieć więcej na temat racjonalnego podejścia do diety?
Dołącz do mojej grupy na facebooku
Autorka: Magdalena Hajkiewicz

Magdalena Hajkiewicz - psychodietetyk, dietetyk i szkoleniowiec. Od sześciu lat rozwija własnego bloga, na którym szerzy wiedzę z zakresu racjonalnego podejścia do odżywiania. Pomaga w stałej zmianie nawyków oraz podejmowaniu świadomych wyborów żywieniowych.

KOMENTARZE

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

magnifiercross