Magdalena Hajkiewicz
2 listopada 2017

Skuteczna dieta odchudzająca - jak powinna wyglądać?

Skuteczna dieta odchudzająca - też zastanawiasz się, jak powinna wyglądać? Chciałabym doczekać takiego momentu, w którym nikt nigdy już nie zada pytania "która dieta na odchudzanie jest najskuteczniejsza?". Dlaczego jestem przeciwniczką tego pytania? Bo w czeluściach internetu nie znajdziemy diety, która odchudzi pięćdziesięciolatka z piwnym brzuchem i dwudziestolatkę regularnie trenującą na siłowni. Niestety nikt jeszcze takiej diety nie stworzył i zapewne nigdy nie stworzy, bo chcąc dogodzić wszystkim nie dogodzimy nikomu. Przypuszczam jednak, że na internetowych forach jeszcze długo będą krążyć diety cud, miód i głód, dlatego postanowiłam stworzyć ten tekst. A zatem - czym jest skuteczna dieta odchudzająca?

skuteczna dieta odchudzająca

SKUTECZNA DIETA ODCHUDZAJĄCA

Zanim przejdziemy do tego, co sprawia, że dieta odchudzająca jest skuteczna, zastanówmy się, czym w ogóle jest dieta. Następnie omówię najczęstsze błędy i przejdę do tego, jak sprawić, aby nasza dieta była skuteczna 😉

DIETA - CZYM WŁAŚCIWIE JEST I ZA CO ODPOWIADA?

Nasze odczucia odnośnie słowa "dieta" są bardzo nieadekwatne do jego prawdziwej definicji. Dieta jest to bowiem nic innego jak po prostu nasz normalny sposób żywienia. Wszystkie wybory żywieniowe, każdy produkt lądujący na naszym talerzu czy wprowadzone ograniczenie żywieniowe będzie się składało na całokształt diety. Z definicji wynika więc, że dieta jest czymś zupełnie naturalnym i codziennym i nie powinna być nacechowana negatywnie.

Warto pamiętać, że głównym zadaniem diety nie jest manipulowanie masą naszego ciała, lecz przede wszystkim dostarczenie składników odżywczych. Dzięki temu, że wraz z dietą spożywamy odpowiednią ilość makroskładników, mamy energię niezbędną do życia. Odpowiednią to znaczy taką, która jest dopasowaną do naszego wzrostu, masy ciała, wieku, aktywności fizycznej, stanu zdrowia i innych charakterystycznych czynników, które determinują indywidualne zapotrzebowanie energetyczne. Swoje zapotrzebowanie na kalorie i makroskładniki obliczysz z pomocą tego artykułu.

W powyższym fragmencie zawiera się odpowiedź na wszystkie pytanie z kategorii "dlaczego ja?", czyli "dlaczego będąc na diecie mojej siostry, na której ona pięknie schudła, mi nie ubyło ani kilograma?". Bo siostra ma inne wymiary ciała, inną pracę, inną aktywność fizyczną, inną zawartość tkanki mięśniowej i zupełnie inną historię przebytych chorób - a to składa się na zupełnie odmienny efekt wprowadzonej strategii żywieniowej.

JAKI JEST NAJCZĘSTSZY BŁĄD, KTÓRY POPEŁNIAMY PODCZAS DIETY ODCHUDZAJĄCEJ?

"Odchudzanie" jest dla naszego organizmu terminem umownym. Choć nasz umysł wie, że obniżamy kaloryczność tylko po to, aby zrzucić kilka kilogramów, nasze ciało interpretuje to jako niedobór pożywienia w środowisku. Taka sytuacja powoduje włączenie się szeregu mechanizmów obronnych, które powodują zwolnienie tempa przemian metabolicznych, zmienioną czynność wydzielniczą układu hormonalnego, a nawet pozyskiwanie energii z trawienia własnych tkanek.

ebook błędy w odchudzaniu

Bardzo często, rozważając wprowadzenie restrykcyjnej diety, pomijamy jedną ważną rzecz. Jeśli w tym momencie nasze zapotrzebowanie wynosi przykładowo 2000 kcal i przy tej energetyczności czujemy się komfortowo, nie ma takiej możliwości, że przy 1200 kcal będziemy  się czuć i funkcjonować tak samo. Wpłynie to nie tylko na takie aspekty jak większa senność, zmęczenie czy rozdrażnienie, ale również na spadek motywacji, samopoczucia, silnej woli, nadmierne rozkojarzenie i myślenie o przyjemnościach, które nas omijają. Lekceważenie faktu, że na obniżoną kaloryczność reaguje nie tylko nasz metabolizm, ale i psychika, niechybnie prowadzi do dietetycznej katastrofy. (Więcej na ten temat: Dieta niskokaloryczna – 5 negatywnych skutków, o których nikt Ci nie powie).

JAK POWINNA WYGLĄDAĆ SKUTECZNA DIETA ODCHUDZAJĄCA?

Przede wszystkim to dieta powinna być dopasowana do nas, a nie odwrót. Główną cechą decydującą o tym, czy dieta nas "odchudzi" jest jej kaloryczność. Jeśli jemy więcej niż potrzebujemy - tyjemy, jeśli mniej - chudniemy. Musimy jednak pamiętać, że aby zmiana była stała, nie może znacząco różnić się od naszego zapotrzebowania kalorycznego. Do uzyskania spadku masy ciała u osoby zdrowej nie jest potrzebna eliminacja chleba/ziemniaków/owoców/mąki lub jedzenie tylko do 18. Te wszystkie rzeczy niepotrzebnie komplikują nam życie, wprowadzają bezpodstawne ograniczenia i prowokują nas do popadania ze skrajności w skrajność. Co w takim razie należy zrobić?

skuteczna dieta odchudzająca

Zdjęcie pochodzi ze strony www.niezlekalorie.pl, którą bardzo polecam!

1. Wypunktuj swoje największe problemy żywieniowe i zastanów się, jak je zastąpić zdrowymi nawykami. Na pierwszy rzut oka jest to mało atrakcyjna droga, bo wymaga od nas większego wysiłku niż podążanie za gotowym schematem, jednak w przeciągu pół roku może dać nam niepowtarzalną wartość.

2. Uświadom sobie, że skuteczna dieta nie będzie nigdy liczona "od-do". Trzymiesięczna kuracja odchudzająca nie sprawi, że po jej zakończeniu będziesz w posiadaniu zdrowszych nawyków żywieniowych. Wręcz przeciwnie - będziesz tylko nerwowo odliczać dni do jej końca, marząc o tym, co wyląduje na talerzu po jej zakończeniu.

3. Pamiętaj, że masa ciała i centymetry, to nie jedyne wyznaczniki efektów diety. Aby skutecznie schudnąć musimy zacząć zauważać również inne, pozytywne zmiany. Poprawa samopoczucia, mniejsza ochota na słodycze czy więcej energii w ciągu dnia nie zmienią się tak dynamicznie, jak mogą to zrobić cyferki na wadze. Jeśli nauczymy się doceniać zmiany zachodzące w naszej głowie, chwilowy wzrost masy ciała spowodowany choćby retencją wody, nie będzie w stanie zniszczyć naszej determinacji.

4. Nie poddawaj się, jeśli jednego dnia dieta wymknie się spod kontroli. Nie jest sztuką utrzymać idealną dietę przez tydzień tylko po to, aby w kolejny nadrobić ją ze zdwojoną siłą. Sztuką jest potraktować odchudzanie jako pewien proces, w którym wyróżniamy określone etapy, rządzące się swoimi prawami. Nie można wymagać od siebie perfekcji od samego początku i karać się za coś, co zwyczajnie nie jest możliwe.

Więcej o tym, jak zmienić swoje podejście "100% albo nic" posłuchasz w podcaście!

YouTube video

SKUTECZNA DIETA ODCHUDZAJĄCA - PODSUMOWANIE

Właściwie postrzeganie diety, jako indywidualnego sposobu odżywiania, rzuca zupełnie inne światło na chęć wprowadzenia w niej radykalnych zmian. Przekształcenie naszego sposobu żywienia na taki, który spowoduje utratę masy ciała jest procesem stopniowym. Budowanie nowych nawyków wymaga cierpliwości i uważnego obserwowania własnego ciała. Z perspektywy czasu będzie jednak dla nas o wiele korzystniejsze niż gwałtowne kuracje odchudzające. W zaplanowaniu efektywnego procesu zmiany pomoże Ci mój kurs on-line Psychodietetyka w praktyce. W trakcie szkolenia dowiesz się:

  • jak nasze myśli i przekonania wpływają na proces zmiany
  • w jaki sposób zadbać o swoją motywację w trudnych momentach
  • jak budować zdrowe nawyki żywieniowe
  • w jaki sposób zbudować zdrową relację z jedzeniem
Chcesz się dowiedzieć więcej na temat racjonalnego podejścia do diety?
Dołącz do mojej grupy na facebooku
Autorka: Magdalena Hajkiewicz

Magdalena Hajkiewicz - psychodietetyk, dietetyk i szkoleniowiec. Od sześciu lat rozwija własnego bloga, na którym szerzy wiedzę z zakresu racjonalnego podejścia do odżywiania. Pomaga w stałej zmianie nawyków oraz podejmowaniu świadomych wyborów żywieniowych.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Magdalena Hajkiewicz wiem co jem

Poznajmy się!

Nazywam się Magda Hajkiewicz-Mielniczuk. Jestem wykładowczynią akademicką, dietetyczką, psychodietetyczką i przyszłą psycholożką zdrowia.
Zawodowo zajmuję się naprawianiem zepsutych relacji z jedzeniem. Pomagam wychodzić z błędnego koła odchudzania, uczę jak budować trwałe nawyki żywieniowe i promuję zdrowie psychiczne.
magnifiercross