Magdalena Hajkiewicz
14 sierpnia 2015

Ratunku, głód między posiłkami! - 5 najczęstszych przyczyn

Co powoduje uczucie głodu? Głód - szczególnie ten między posiłkami - to jeden z zabójców naszych postanowień i marzeń o szczupłej sylwetce. Ciężko przestać o nim myśleć i go zignorować, ponieważ wraz z jego pojawieniem się nasz umysł rozpoczyna fantazje o chrupiących frytkach lub rozpływającej się w ustach czekoladzie. Niestety nadmierny apetyt nie bierze się znikąd, a jego przyczyny często są przez nas bagatelizowane. O jakich przyczynach mowa?

co powoduje poczucie głodu

CO POWODUJE UCZUCIE GŁODU?

1. Źle zbilansowana dieta

Unikanie tłuszczów, ogromna ilość cukrów prostych, małe ilości błonnika, żywność uboga w witaminy i minerały. Przetworzone jedzenie niestety jest tanie, łatwo dostępne i, wydawać by się mogło, sycące. Często w odpowiedzi na uczucie głodu sięgamy po bezwartościowe produkty, co dla naszego organizmu jest posiłkiem, który nie dostarcza niezbędnych składników odżywczych. Niedoborowe odżywianie prowadzi do ciągłego odczuwania głodu nawet w przypadku, kiedy wydaje nam się, że objętościowo jemy wystarczająco dużo. Warto pamiętać, że nie zawsze duży posiłek to wartościowy posiłek.

Więcej o tym jak być sytym na diecie dowiecie się z odcinku mojego podcastu!

YouTube video

2. Zbyt mała ilość snu

Problem, który rzadko kiedy łączony jest z nadmiernym odczuwaniem głodu. Podczas nocnego wypoczynku zachodzą ważne dla kontrolowania apetytu mechanizmy, dlatego kiepskiej jakości sen może przyczynić się do ich rozregulowania. Z pomocą w zasypianiu może przyjść nam aktywność fizyczna, która wyciąga z nas sporo energii, dzięki czemu zasypiamy szybciej. Ważne jest także wyciszenie przed snem, w czym może pomóc wieczorny rytuał, którego praktykowanie wprowadzi nas w spokojny sen.

3. Małe śniadania, ogromne kolacje

Często osoby będące na diecie są z siebie bardzo dumne, że zjadły mało w ciągu dnia. Nie zwracają jednak uwagi na to, że takie postępowanie może odbijać się negatywnie w ciągu kilku najbliższych dni lub tygodni. Głównym zadaniem jedzenia jest dostarczenie energii do życia, a nie modelowanie sylwetki, o czym często niestety się zapomina. Nasz organizm zawsze upomni się o brakującą ilość jedzenia i nie da tak łatwo się zagłodzić. Więcej na ten temat: Dieta niskokaloryczna – 5 negatywnych skutków, o których nikt Ci nie powie

4. Brak zajęcia

Nuda to najgorszy wróg zbilansowanej diety, zwłaszcza jeśli niedaleko znajduje się lodówka. Znów powtórzę, że głównym zadaniem jedzenia jest dostarczanie energii do życia, a nie zajmowanie sobie czasu czy fundowanie przyjemności 10 razy w ciągu dnia 😉 Kiedy następnym razem będziesz maszerować z nudów do lodówki, zrób po drodze 50 przysiadów, 30 brzuszków i 15 pompek. Gwarantuję, że odechce Ci się maszerować dalej.

ebook błędy w odchudzaniu

5. Wszechobecne pokusy

Jeśli chcesz dbać o linię, nie kupuj niepotrzebnie słodyczy, paluszków, czy soków na "wypadek gdyby goście wpadli". Warto oduczyć się nawyku kupowania na zapas, dzięki temu zmniejszysz prawdopodobieństwo, że całe zapasy znajdą się w Twoim żołądku. Mając w swoim domu innych lokatorów, którzy lubią mieć dużo jedzenia pod ręką, postaraj się aby wszelkie kuszące produkty znajdowały się poza zasięgiem Twojego wzroku. Podziałasz w ten sposób na swoją podświadomość, która nie zarejestruje nigdzie kuszących cukierków i nie będzie Cię namawiać do ich skonsumowania. Dowiedz się więcej: Dlaczego kupujemy słodycze na zapas (mimo, że wcale tego nie chcemy) oraz jak przestać to robić

co powoduje poczucie głodu

CO POWODUJE UCZUCIE GŁODU? PODSUMOWANIE

Głód jest naturalną reakcją obronną na niedobór energii w naszej diecie. Nasz organizm jest uzbrojony w szereg mechanizmów, które chronią nas przed głodem. W celu uniknięcia nadmiernego apetytu musimy wziąć pod uwagę powyższe aspekty i dopasować dietę do własnych potrzeb. Pomoże Ci w tym kurs online Psychodietetyka w praktyce. Wzięcie udziału w szkoleniu pozwoli Ci dowiedzieć się:

  • jak myśli wpływają na proces zmiany
  • w jaki sposób motywować się do zmiany nawyków
  • jak postępować jeśli nasze relacje z jedzeniem są zaburzone
  • w jaki sposób odzyskać kontrolę nad procesem jedzenia

 

Chcesz się dowiedzieć więcej na temat racjonalnego podejścia do diety?
Dołącz do mojej grupy na facebooku
Autorka: Magdalena Hajkiewicz

Magdalena Hajkiewicz - psychodietetyk, dietetyk i szkoleniowiec. Od sześciu lat rozwija własnego bloga, na którym szerzy wiedzę z zakresu racjonalnego podejścia do odżywiania. Pomaga w stałej zmianie nawyków oraz podejmowaniu świadomych wyborów żywieniowych.

KOMENTARZE

  1. Pośród Roślin wolno w takim razie odnaleźć te, jakie w doskonały sposób interweniują na przemianę materii, poprawiają przemianę materii, przeto też uważane są za niezmiernie pomocne w ciągu aplikowania wszelkiego rodzaju diet odchudzających, najlepiej zaopatrzonym punktem sprzedaży jest LekizNatury. Naturalnie jest też ciąg innych ziół jak na przykład te, które są stosowane w lecznictwie oraz w aromaterapii.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Magdalena Hajkiewicz wiem co jem

Poznajmy się!

Nazywam się Magda Hajkiewicz-Mielniczuk. Jestem wykładowczynią akademicką, dietetyczką, psychodietetyczką i przyszłą psycholożką zdrowia.
Zawodowo zajmuję się naprawianiem zepsutych relacji z jedzeniem. Pomagam wychodzić z błędnego koła odchudzania, uczę jak budować trwałe nawyki żywieniowe i promuję zdrowie psychiczne.
magnifiercross