Magdalena Hajkiewicz
17 marca 2016

Mikroflora jelitowa cz. 1

Mikroflora jelitowa, to kompletny ekosystem tworzony przez bakterie jelitowe, który każdy z nas nosi w sobie. Chcąc nie chcąc, w naszych jelitach znajduje się tyle samo komórek bakteryjnych, co komórek naszego własnego ciała. Tak ogromny zbiór organizmów odpowiada za:

  • prawidłowe trawienie
  • odporność organizmu
  • dobre samopoczucie
  • ale również za procesy chorobowe
  • wytwarzanie toksyn
  • i uciążliwe dolegliwości jelitowe

To czy mikroflora gra na naszą korzyść, zależy od tego, jak o nią dbamy!

mikroflora jelitowa

MIKROFLORA JELITOWA - FUNKCJE

Czy wiesz, że bakterie zamieszkujące Twoje jelito mogą ważyć nawet 3 kg? Wśród nich znajdziemy od 500 do 1000 różnych gatunków, w tym szczepy korzystne i niekorzystne dla naszego stanu zdrowia. Funkcjonowanie naszego organizmu jest tak bardzo zależne od obecności tych mikroorganizmów, że całkowite ich usunięcie z jelit niestety spowodowałoby śmierć.

Mikroflora jelitowa odpowiada głównie za:

  • wytwarzanie enzymów rozkładających niektóre ze składników pożywienia
  • regulowanie przemiany materii
  •  produkcję witaminy K i witamin z grupy B
  •  neutralizację toksyn
  •  zapobieganie zasiedleniu innych bakterii chorobotwórczych
  •  prawidłową pracę układu odpornościowego
  •  hamowanie stanów zapalnych

 

MIKROFLORA JELITOWA - DYSBIOZA

Nasza mikroflora jelitowa nieustannie się zmienia. Rodzaj bakterii jelitowych zależy od wieku, rasy, miejsca zamieszkania, spożywanych pokarmów, higieny, przyjmowanych leków oraz środowiska. Stres, niewłaściwa dieta czy przyjmowanie niesteroidowych leków przeciwzapalnych (NLPZ) wpływają niekorzystnie na nasze bakterie jelitowe powodując stan dysbiozy (zaburzenie proporcji między stężeniem bakterii probiowychnych a bakteriami pasożytniczymi). W stanie dysbiozy może dochodzić do nadmiernego wchłaniania składników pokarmowych - jedząc tą samą ilość jedzenia, wchłaniamy więcej kalorii. Zaburzenia mikroflory mogą doprowadzić również do nadmiernego wchłaniania toksyn i niekorzystnych substancji, które normalnie zostałyby zneutralizowane przez dobre gatunki bakterii. Przedłużający się stan dysbiozy może wreszcie doprowadzić do powstania stanu zapalnego w jelitach, a to stanowi ryzyko rozwinięcia się chorób o podłożu zapalnym, metabolicznym lub autoimmunologicznym.

 

mikroflora jelitowa

 

CO NEGATYWNIE WPŁYWA NA MIKROFLORĘ JELITOWĄ?

Bakterie zamieszkujące nasz przewód pokarmowy są pierwszą linią, z którą spotyka się pokarm przez nas spożyty. Produkty zawarte w naszej diecie mogą mieć pozytywny, ale i negatywny wpływ na nasze bakterie. Niestety mikroorganizmy są bardzo wrażliwe na działanie sztucznych dodatków do żywności, a ich przesycenie w naszej diecie może w dużej część zmienić ilość dobrych i złych gatunków bakterii w jelitach. Spożywając wysokoprzetworzone produkty spożywcze pozbawiamy się pierwszej bariery, która chroni nas przed infekcjami, chorobami, a także otyłością. Na stan mikroflory bardzo negatywnie wpływa również:

  • stres
  • antybiotyki
  • mała ilość błonnika w diecie
  • używki
  • niestetroidowe leki przeciwzapalne (NLPZ), do których należy popularny ibuprom, pyralgina, czy ketonal

Faktem jest to, że czynników zaburzających równowagę mikroflory jelitowej jest zwykle więcej niż czynników, które mają na nią dobroczynny wpływ.

JAK ODBUDOWAĆ MIKROFLORĘ JELITOWĄ

Chcąc zadbać o dobry stan naszych jelit powinniśmy spożywać przede wszystkim żywność nieprzetworzoną, a także odpowiednią ilość:

  • produktów fermentowanych (kiszona kapusta, ogórki itp.)
  • błonnika (zwłaszcza frakcji rozpuszczalnej, która znajduje się w owocach i warzywach)
  • produktów probiotycznych (zawierających żywe kultury bakterii).

Bardzo często z pomocą przychodzi również suplementacja probiotykami. (Przeczytaj więcej: 3 suplementy, które pomogą Ci przetrwać jesień).

 

ZABURZENIA MIKROFLORY - OBJAWY

Objawami  zakłóconej równowagi mogą być:

  • bóle brzucha
  • częste wzdęcia
  • nieprawidłowe wypróżnienia
  • nawracające zakażenia i stany zapalne w organizmie
  • bóle głowy
  • przybieranie na wadze
  • a nawet depresja.

Często są to dolegliwości, które uznajemy za normalne i kojarzymy je ze złą pogodą, nadmiarem obowiązków, nieświeżym jedzeniem, słabą odpornością. Złą praktyką jest w takiej sytuacji leczenie objawów, a nie przyczyny dolegliwości. Dodatkowo możemy tylko pogorszyć swoją sytuację poprzez przyjmowanie kolejnych leków, które jeszcze bardziej pogorszą skład naszej mikroflory.

Ten mały ekosystem znajdujący się w naszych jelitach ma ogromny wpływ na nasze zdrowie, co zaczyna być brane pod uwagę w leczeniu wielu chorób. Powinniśmy docenić działanie naszych bakterii i zadbać o ich równowagę. Sprzyja temu prowadzenie zdrowego trybu życia i dbanie o zbilansowaną dietę.

 

Źródła:

1. Materiały konferencyjne z I ogólnopolskiej konferencji "Nowatorskie metody leczenia nadwagi i otyłości" VitaImmun w Poznaniu.
2. http://www.nature.com/news/scientists-bust-myth-that-our-bodies-have-more-bacteria-than-human-cells-1.19136
3. http://www.zywnoscdlazdrowia.pl/01/index5.html
4. http://laboratoria.net/artykul/13077.html

Chcesz się dowiedzieć więcej na temat racjonalnego podejścia do diety?
Dołącz do mojej grupy na facebooku
Autorka: Magdalena Hajkiewicz

Magdalena Hajkiewicz - psychodietetyk, dietetyk i szkoleniowiec. Od sześciu lat rozwija własnego bloga, na którym szerzy wiedzę z zakresu racjonalnego podejścia do odżywiania. Pomaga w stałej zmianie nawyków oraz podejmowaniu świadomych wyborów żywieniowych.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Magdalena Hajkiewicz wiem co jem

Poznajmy się!

Nazywam się Magda Hajkiewicz-Mielniczuk. Jestem wykładowczynią akademicką, dietetyczką, psychodietetyczką i przyszłą psycholożką zdrowia.
Zawodowo zajmuję się naprawianiem zepsutych relacji z jedzeniem. Pomagam wychodzić z błędnego koła odchudzania, uczę jak budować trwałe nawyki żywieniowe i promuję zdrowie psychiczne.
magnifiercross