Magdalena Hajkiewicz
21 grudnia 2016

Świąteczna dieta - 3 proste rady jak jeść w święta

Co jeść w święta na diecie? To pytanie pada ostatnio wyjątkowo często, więc postanowiłam zebrać wszystkie rady w jednym miejscu! Bo przecież z jednej strony wszyscy chcemy poczuć magię świąt, z którą wiążą się tradycyjne, świąteczne potrawy. Z drugiej jednak nie chcemy w trakcie kilku świątecznych dni całkowicie odpuścić zdrowych nawyków, które wypracowaliśmy. Jak zawsze zachęcam w takich sytuacjach do wyrozumiałości względem siebie i dania sobie przyzwolenia na większy luz. W artykule przedstawiam Wam kilka zmian, które możecie wprowadzić w swoje myślenie o tym czasie, jak również praktyczne wskazówki, co jeść w święta na diecie.

jak jeść w święta na diecie

JAK JEŚĆ W ŚWIĘTA NA DIECIE?

1. ZDROWE PODEJŚCIE

Zdecydowanie większy wpływ na naszą sylwetkę ma 360 pozostałych, nieświątecznych dni w roku, niż Święta Bożego Narodzenia i Wielkanoc razem wzięte. Prawda jest taka, że jeśli sumiennie pracujemy na co dzień, dwa dni świąteczne nie są w stanie sprawić, że nagle wszystkie obwody wylecą w kosmos, a cyferki na wadze przestaną się mieścić w skali. Zamiast zastanawiać się więc, jak jeść w święta na diecie, warto pomyśleć nad tym, co jeść na co dzień, aby utrzymać wagę, na której nam zależy 😉 

2. ZDROWY ROZSĄDEK

To, że nie powinniśmy aż tak rozpamiętywać Świąt nie znaczy, że mamy pochłaniać w te dni wszystko bez opamiętania. Założenie świąt jest takie, aby celebrować ten wspaniały czas z rodziną, a nie stawać się przejedzonym klockiem, który nie może ruszyć się od stołu. Jest zdecydowana różnica pomiędzy skosztowaniem wszystkich wigilijnych dań a zjedzeniem kilkukrotności swojej dziennej porcji. Pójście za daleko w którąkolwiek stronę odbije się niekorzystnie na świątecznej atmosferze, samopoczuciu i sylwetce.

ebook błędy w odchudzaniu

3. LEPIEJ ZAPOBIEGAĆ NIŻ LECZYĆ

Skoro jesteśmy przekonani, że w Święta będzie nas czekać sporo nadprogramowych kalorii, warto pomyśleć o zrobieniu na nie miejsca już wcześniej. Z każdego dnia, który pozostał do świąt można przecież odjąć 200-300 kalorii lub zrobić dobre 4 treningi bazujące na interwałach i ćwiczeniach wielostawowych. Zerknij np. na te plany treningowe na moim blogu:

Dzięki temu utworzymy dość dobry, ujemny bilans kaloryczny, który będziemy mogli z czystym sumieniem nadrobić w Święta.

co jeść w święta na diecie

JAK JEŚĆ W ŚWIĘTA NA DIECIE?

  • przed świętami uderzamy w jak największą ilość treningów, ograniczamy spożycie kcal o 200-300 na dzień i NIE PODJADAMY (!) świątecznych dań podczas ich przygotowania
  • w Wigilię staramy się bazować na lekkich sałatkach, zupach lub innych niskokalorycznych daniach aż do kolacji. Kilka godzin głodu sprawi, że wieczorna kolacja będzie smakować jeszcze lepiej 🙂
  • w Pierwszy Dzień Świąt nie ograniczamy się z dietą, jednak wieczorem staramy się wyjść na spacer lub spędzić aktywnie czas z rodziną
  • w Drugi Dzień Świąt staramy się sięgać już tylko po bardziej dietetyczne dania z naciskiem na mięsa, ryby i sałatki z ograniczeniem ciast, słodyczy i tłustych dań. Tego dnia również staramy się włączyć jakąś aktywność fizyczną

A po świętach zapominamy o ucztowaniu aż do sylwestra i jak najszybciej wracamy do swoich starych, wypracowanych nawyków. Święta są przecież tylko raz w roku! 🙂 Aby wspomóc się w tym okresie zwiększonych pokus żywieniowych 😀 polecam Ci zerknąć na mój kurs Tajniki jedzenia intuicyjnego. Dzięki szkoleniu będziesz w stanie rozpoznać prawdziwy głód od zachcianki. Nauczysz się także jedzenia bez poczucia winy i dialogu wewnętrznego, który sprzyja zmianie, a nie uleganiu pokusom. 

Chcesz się dowiedzieć więcej na temat racjonalnego podejścia do diety?
Dołącz do mojej grupy na facebooku
Autorka: Magdalena Hajkiewicz

Magdalena Hajkiewicz - psychodietetyk, dietetyk i szkoleniowiec. Od sześciu lat rozwija własnego bloga, na którym szerzy wiedzę z zakresu racjonalnego podejścia do odżywiania. Pomaga w stałej zmianie nawyków oraz podejmowaniu świadomych wyborów żywieniowych.

KOMENTARZE

  1. u mnie na szczęście święta to nie czas obżarstwa. Owszem nie trzymam diety restrykcyjnie, ale od lat zdążyłam zmienić podejście do żywienia. Zamiast słodyczy- bakalie, zamiast oleju- dobra oliwa extra virgin (im bardziej aromatyczna tym mniej trzeba jej dodać , ja używam włoskiej), zamiast smażeniny - pieczenie, zamiast 4 kromek chleba 1. I spacery! rodzinnie , wesoło, zdrowo! nie zasiedźcie się i zmieńcie tryb na zdrowie 🙂

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Magdalena Hajkiewicz wiem co jem

Poznajmy się!

Nazywam się Magda Hajkiewicz-Mielniczuk. Jestem wykładowczynią akademicką, dietetyczką, psychodietetyczką i przyszłą psycholożką zdrowia.
Zawodowo zajmuję się naprawianiem zepsutych relacji z jedzeniem. Pomagam wychodzić z błędnego koła odchudzania, uczę jak budować trwałe nawyki żywieniowe i promuję zdrowie psychiczne.
magnifiercross