Jak wiadomo, odsetek dzieci z nadwagą i otyłością z roku na rok wzrasta. Stoi za tym wiele czynników, jednak nie ma wątpliwości co do tego, że dzieci które mają ukształtowane zdrowe nawyki żywieniowe, są w mniejszym stopniu narażone na rozwój nadmiernej masy ciała. Zdrowe odżywianie to kształtowanie prawidłowych nawyków żywieniowych i takich relacji z jedzeniem, które będą pomagały w utrzymaniu prawidłowej masy ciała.

W kształtowaniu nawyków istotną rolę odgrywają zachowania żywieniowe całej rodziny, ponieważ dziecko uczy się wyborów żywieniowych poprzez naśladowanie swojego najbliższego otoczenia. Co zatem można zrobić, aby dziecko polubiło zdrowe jedzenie? Zapraszam Was serdecznie do przeczytania 7 rad, których udzieliła moja siostra cioteczna Ewelina Hajkiewicz – dietetyk oraz specjalista do spraw żywienia niemowląt i małych dzieci.

Artykuł został stworozny w ramach akcji BEKO #jedzjakmistrz promującej kształtowanie zdrowych nawyków żywieniowych u dzieci.

1. WSPÓLNE ROBIENIE ZAKUPÓW

Wspólne zakupy mogą mieć dla dziecka formę zabawy edukacyjnej. Podczas zakupów możemy uczyć dziecko co jest zdrowe, a co nie. Zgadywanki, wyliczanki, wymyślanie kreatywnych wyzwań – wspólne zakupy to świetna okazja żeby pokazać i wyjaśnić dziecku dlaczego do naszego koszyka trafiają te, a nie inne produkty. Dlaczego jogurt naturalny a nie jogurt owocowy o smaku truskawkowym? Dlaczego płatki owsiane i owoce, a nie czekoladowe płatki śniadaniowe? Możemy zaangażować dzieci do szukania i wybierania zdrowych produktów w sklepie. Oczywiście zajmuje to więcej czasu niż szybki bieg po supermarkecie z koszykiem, ale niesie to za sobą bardzo korzystne, długoterminowe efekty dla dziecka.

2. WSPÓLNE PRZYGOTOWYWANIE POSIŁKÓW

Wspólne gotowanie może być inspirującą zabawą dla dziecka. Dzieci pomagając rodzicom przy przygotowaniu posiłków uczą się wyborów naturalnych i nieprzetworzonych produktów. Dzieci, które mają okazję poznawać i korzystać z naturalnych produktów, w przyszłości jako osoby dorosłe będą świadomie dokonywać lepszych wyborów. Przy wspólnym gotowaniu dzieci mogą same decydować o wyglądzie posiłku (zabawa kształtami i kolorami). Nauka poprzez zaangażowanie daje najlepsze efekty w postaci kształtowania prawidłowych nawyków.

3. RÓŻNORODNOŚĆ POSIŁKÓW

Przygotowując posiłki korzystajmy z różnych grup produktów. Jedzmy sezonowe i kolorowe warzywa i owoce, które są atrakcyjne dla dziecka. Wykorzystujmy w kuchni różne przyprawy i przede wszystkim – dajmy dziecku uczestniczyć w ich wyborze. Przyrządzajmy posiłki w różny sposób tak, aby dziecko miało okazję poznać jeden produkt z wielu różnych stron.

Ucząc dziecko jedzenia różnych produktów i potraw każdego dnia mamy większą szansę na dostarczenie wszystkich niezbędnych składników, których potrzebuje rozwijający się organizm. Proponując różnorodne posiłki zwiększamy prawdopodobieństwo, że w przyszłości dziecko będzie samo chciało spróbować  nowych produktów/potraw i będzie przy tym bardziej kreatywne.

4. ATRAKCYJNY WYGLĄD POSIŁKU

Tak naprawdę jemy oczami. Dlatego ładnie przygotowany posiłek zachęca do zjedzenia czy spróbowania, jeśli jest podawany po raz pierwszy. Inny rodzaj prezentacji może być również tym, co przekona dziecko aby ponownie spróbować wcześniej odrzuconego produktu. W kontekście jedzenia – wygląd często ma znaczenie 😉

Tak jak wspomniałam wcześniej, włączajmy dzieci w przygotowanie posiłków. Robiąc np. kanapki zapytajmy dziecko, jak chciałoby aby wyglądały lub poproście je o pomoc i wspólnie przygotujcie posiłek.

5. BUDOWANIE DOBRYCH RELACJI Z JEDZENIEM

Pierwsze skojarzenie, jakie przychodzi mi do głowy to niewłaściwa relacja ze słodyczami. Często obserwuje się traktowanie słodyczy jako coś wyjątkowego. Słodycze są przedstawiane jako forma nagrody za zjedzenie całego obiadu czy niechcianych warzyw. Tak naprawdę w żywieniu dziecka, które je urozmaicone potrawy jest miejsce na słodycze. Nie traktujmy słodyczy jako bardzo ważny element w życiu i nie łączmy jedzenia słodyczy z negatywnymi i pozytywnymi stanami emocjonalnymi. Traktujmy je neutralnie – są to są i tyle.

Rodzic, który oznajmia dziecku, że dostanie coś słodkiego po zjedzeniu obiadu/warzyw, daje do zrozumienia, że najpierw musi zjeść coś niedobrego żeby później dostać coś dobrego. Dodatkowo, stawia słodycz w postaci nagrody, a warzywo – kary lub czegoś nieprzyjemnego, po czym należy poprawić sobie smak. Taka postawa nie prowadzi niestety do ukształtowania dobrych relacji z jedzeniem. Nie ma nic złego w zjedzeniu słodkości po obiedzie, ale ważne jest żeby takie sytuacje nie zdarzały się po każdym obiedzie i nie miały nacechowania emocjonalnego.

6. REAGOWANIE NA GŁÓD I SYTOŚĆ

W zdrowym podejściu do odżywiania ważne jest aby nauczyć dzieci, ale też nas samych reagowania na sygnały głodu i sytości. Jedzmy kiedy poczujemy się głodni, a przestańmy kiedy jesteśmy najedzeni. Dzieci od urodzenia mają naturalną zdolność samoregulacji i choć często wydaje nam się, że dziecko bez naszej ingerencji żyłoby tylko powietrzem – dzieci doskonale wiedzą kiedy zaczynają być głodne, a kiedy są najedzone. Dajmy szansę dziecku na zdecydowanie ile tak naprawdę chce zjeść i pozwólmy mu na większą swobodę.

Nie zaburzajmy dziecku samoregulacji zachęcając je do klasycznej „jeszcze jednej łyżeczki za mamusię/tatusia itd.” Temat samoregulacji dziecięcego apetytu to temat rzeka, którego nie sposób omówić w jednym krótkim podpunkcie, dlatego wszystkich zainteresowanych tematem polecam bardzo przeczytanie tego artykułu: Dlaczego dzieci nie chcą jeść?

7. NIEPODJADANIE MIĘDZY POSIŁKAMI

Dziecko, które ma wprowadzoną regularność posiłków (śniadanie, obiad, kolacja oraz drugie śniadanie i podwieczorek) nie musi jeszcze dodatkowo podjadać między tymi posiłkami. Dodatkowe przekąski przy 5 posiłkach niepotrzebnie spowodują, że dziecko nie będzie chciało zjeść pożywnego dania. Podjadanie przed telewizorem czy z nudów nie jest korzystne przy kształtowaniu prawidłowych zachowań żywieniowych i może prowadzić do późniejszych problemów z prawidłową oceną fizjologicznych potrzeb.

PODSUMOWANIE

Ważne jest aby zwrócić uwagę na to co na co dzień jemy, jakie produkty wybieramy w sklepie, kiedy jesteśmy głodni i kiedy najedzeni. Relacje z jedzeniem kształtują się przez pierwsze lata życia dziecka. Wypracowanie prawidłowych nawyków żywieniowych determinuje przyszłe wybory dziecka. Wykształcone zachowania żywieniowe wpłyną na to czy dziecko np. do obiadu nałoży sobie surówkę czy wybierze sobie owoc zamiast batona na deser.

Artykuł został stworozny w ramach akcji BEKO #jedzjakmistrz promującej kształtowanie zdrowych nawyków żywieniowych u dzieci.

Czy wiesz, że aż 80% osób, które się odchudzały w ciągu roku powracają do poprzedniej masy ciała?

Nie bądź jedną z nich. Dowiedz się jakie błędy popełniają najczęściej, uniknij ich powtarzania i osiągnij długotrwały sukces

Pobierz E-book
"Wyeliminuj 17 błędów, które powodują brak efektów Twojego odchudzania"