Góra

Szarlotka bez cukru – przepis na zdrowe ciasto z jabłkami

Czy szarlotka musi oznaczać kaloryczny deser? Niekoniecznie! Zawsze wychodzę z założenia, że dieta nie powinna ograniczać naszych ulubionych smaków. Cały sekret tkwi jednak w tym, aby zastosować odpowiedni dobór produktów, dzięki którym zachowamy smak ulubionego deseru, a jednocześnie zadbamy o wygląd swojej sylwetki. Tą zasadę zastosowałam również w przygotowaniu swojego ulubionego deseru z dzieciństwa- szarlotki.

szarlotkaJesień to niezwykły czas, w którym królują polskie jabłka. Jabłka (a właściwie szarlotka) to zresztą chyba jeden z niewielu powodów, dla których lubię tą porę roku 🙂 Nie wiem czy Wy też tak macie, ale w moim przypadku nie ma takiej siły, która powstrzymałaby mnie przed zrobieniem pełnej produkcji słoików z domowym dżemem z jabłek! Połączenie słodkiego smaku z wyrazistą kwaśną nutą jest nie do podrobienia przez żadne inne superfoods. I choć na rynku zdrowej żywności w ostatnim czasie królują egzotyczne owoce, nie zapominajmy że zawsze najwięcej wartości odżywczych kryje się w naszych rodzimych produktach sezonowych. Jabłka można wykorzystać w zdrowej kuchni na wiele sposobów. Idealnie sprawdzą się jako zdrowa przekąska w postaci chrupiących chipsów, orzeźwiającego soku jabłkowego, dodatku do dań wytrawnych czy w końcu- tradycyjnego dżemu. Ja dziś skupię się na tej ostatniej formie i mam nadzieję, że szarlotka w moim wydaniu przypadnie do gustu Waszym kubkom smakowym!

Składniki:

– 1 kg jabłek (najlepiej papierówek),
– 50 g masła,
– 15 g drożdży,
– 1 łyżka jogurtu naturalnego,
– 120 g ksylitolu,
– 250 g mąki orkiszowej jasnej,
– 2 szklanki wody,
– 1 łyżeczka cynamonu,
– 2 łyżki żelatyny,
– 1 łyżeczka cukru,

Przygotowanie:

Jabłka myjemy i obieramy ze skórki. Kroimy na cztery części i wykrajamy środki oraz ogonki. Do dużego garnka wlewamy dwie szklanki wody, następnie wrzucamy pokrojone jabłka. Podgrzewamy na niewielkim ogniu pod przykrywką i co kilka minut mieszamy. Po kilkunastu minutach jabłka powinny przybrać konsystencję dżemu. Dodajemy do nich ksylitol, cynamon oraz żelatynę i dokładnie mieszamy. Jabłka odstawiamy do ostygnięcia. Do miski dodajemy odmierzoną ilość drożdży, jogurtu naturalnego oraz łyżeczkę cukru, a następnie dokładnie mieszamy. Do rozrobionych w ten sposób drożdży dodajemy masło i mąkę i wyrabiamy ciasto. Gotowe ciasto przykrywamy ściereczką i odstawiamy do lodówki na godzinę. Po tym czasie rozwałkowujemy ciasto i wykładamy na tartownicę. Pieczemy w 180 stopniach przez 15 minut, wyciągamy i odstawiamy do ostygnięcia. Na upieczony spód wykładamy jabłka i wstawiamy do lodówki do ich zastygnięcia. Smacznego!

Szarlotka- wartości odżywcze 1 z 8 porcji:

Fit szarlotka (porcja 180 g) Zwykła szarlotka (porcja 110 g)
Energia 244,5 kcal 319 kcal
Węglowodany 40,4 g 44,3 g
Białka 5,2 g 3 g
Tłuszcze 6,4 g 14,9 g

Smacznego!

szarlotka

Jakub Mielniczuk

Dietetyk i trener personalny. Na co dzień zajmuje się układaniem planów żywieniowych, pracą w cateringu dietetycznym oraz równaniem z ziemią popularnych mitów żywieniowych.

Komentarze:

Zostaw Komentarz