logo

Welcome to Wellspring

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.
Working Hours
Monday - Friday 09:00AM - 17:00PM
Saturday - Sunday CLOSED
From Our Gallery
Góra

Jak gotować szybko i zdrowo? Sprawdzone patenty na dietę dla zabieganych

Tu nie chodzi o szukanie wymówki. Postawienie sobie pytania „czy mam czas na dietę?” nie jest pozbawione sensu, ponieważ wiele osób chce nam wmówić, że w zdrowym odżywianiu powinniśmy zwracać uwagę na każdy szczegół. Idealnie byłoby przecież gdyby każdy miał czas przygotowywać 5 idealnie zbilansowanych, zróżnicowanych i urozmaiconych posiłków dziennie. Jednak czy trzeba spędzać cały dzień w kuchni, aby nasz posiłki były zdrowe?  Jak poradzić sobie z dietą, aby nie była dodatkowym źródłem stresu w obliczu codziennych obowiązków? Poniżej przedstawiam sprawdzone patenty 🙂

Jak gotować szybko i zdrowo1. PLANUJ DIETĘ NA KAŻDY DZIEŃ
Kartka, długopis i 5 minut spędzonych przy stole w kuchni może uratować nasze marzenia o zmianie nawyków żywieniowych 🙂 O wiele łatwiej będzie zapanować nad dietą w kolejnym dniu, jeśli wyraźnie ustalimy ilość i wygląd naszych posiłków dzień wcześniej. Przy planowaniu swojego jadłospisu koniecznie weźmy pod uwagę produkty, które mamy w lodówce, ilość czasu jaką możemy wygospodarować w ciągu dnia na przygotowanie posiłków oraz nasze możliwości kulinarne. Mając niewielki zapas czasu możemy zaplanować posiłki tak, aby raz przygotowany produkt był użyty w kilku posiłkach np:. kasza jaglana może być podstawą śniadania w formie budyniu z kaszy jaglanej z ulubionymi owocami, następnie może wystąpić w obiedzie jako dodatek do mięsa i surówki, a w kolacji może być częścią sałatki na bazie warzyw. Tak dobra organizacja jest jednak możliwa tylko wtedy, jeśli przemyślimy wszystko dzień wcześniej.2. GOTUJ DZIEŃ WCZEŚNIEJ
Jeśli pomimo rozpisanego „planu życie” nie znajdujesz czasu na gotowanie, rozwiąż ten problem dzień wcześniej 🙂  Przygotowywanie wszystkich posiłków wieczorem może skutecznie powstrzymać wszelkie wymówki i zachcianki, które pojawiają się w obliczu głodu. Przygotowane posiłki można zabrać ze sobą do szkoły, pracy lub na wycieczkę, czyli wszędzie tam gdzie może nas złapać mały głód. Bez wcześniejszego przygotowania w takich chwilach najczęściej pędzimy do sklepu i chwytamy za słodkie przekąski, hot dogi, drożdżówki lub ciasteczka owsiane, które nasycą nas najwyżej na pół godziny. Z posiłkami czekającymi w torebce ten problem znika. Nawet jeśli w trakcie dnia okaże się, że możesz pozwolić sobie na posiłek w domu- on będzie już na Ciebie czekał 🙂

Jak gotować szybko i zdrowo3. ZAINWESTUJ W POJEMNIKI NA JEDZENIE
Czyli zrób krok, który wynika z poprzedniego punktu 🙂 Będąc w posiadaniu poręcznych pojemników możesz zabrać ze sobą omlety, krokiety, pulpety i wszelkie inne potrawy, których nie jesteś w stanie znaleźć na szybko w sklepie. W wyborze pojemnika kieruj się tym, aby miał on zatrzaski na wszystkich ściankach, a na obramówkach wieczka były gumowe zakończenia. Te dwie cechy zagwarantują szczelność pojemników i uchronią przed powodzią w torbie. Ja osobiście korzystam z tych pojemników i jestem bardzo zadowolona 🙂Jak gotować szybko i zdrowo4. ZAMRAŻAJ PÓŁPRODUKTY
Lubisz warzywa strączkowe, ale rezygnujesz je na myśl o długim moczeniu i gotowaniu? A może lubisz własnoręcznie robione pulpeciki, ale ich przygotowanie jest zbyt czasochłonne? Zrób to raz a porządnie- namocz dużą ilość nasion, ugotuj je hurtem, ostudź, spakuj w woreczki po 100 g i hop do zamrażalnika. Tak przygotowana cieciorka lub fasola po wyciągnięciu jest gotowa praktycznie w 10 minut. Tak samo możesz działać z kotletami z fasoli, pulpetami z indyka, ciasteczkami z ksylitolem, czy własnoręcznie upieczonym chlebkiem z kaszy gryczanej. Dobrze przygotowany zamrażalnik jest w stanie uratować naszą dietę w nawet najbardziej zapracowany dzień, ponieważ podgrzanie tak przygotowanego jedzenia nie zajmuje z reguły więcej niż 10 minut.Jak gotować szybko i zdrowo5. KORZYSTAJ Z DAŃ JEDNOGARNKOWYCH
Przygotowywanie dania, na które składa się wiele składników zwykle wymaga pracochłonnej obróbki oraz zaangażowania patelni, garnków, misek i talerzy, które ktoś w końcu będzie musiał umyć 🙂 Zamieszania w kuchni możemy uniknąć opierając swoją dietę na daniach jednogarnkowych, dzięki którym możemy skrócić czas przygotowania potraw i ilości użytych sprzętów. Podstawą dania jednogarnkowego powinny być dowolnie wybrane warzywa (najlepiej zawsze sprawdzają się cukinia, pomidory, papryka, fasola, ciecierzyca, bakłażan i marchewka), które możemy po prostu pokroić w kostkę i ugotować w jednym garnku. Jako dodatek węglowodanowy idealnie sprawdzi się ryż, makaron bądź ulubiona kasza, oliwa z oliwek bądź olej kokosowy jako element tłuszczowy i pełnowartościowe w postaci mięsa, ryb czy jaj. Danie jednogarnkowe możemy podzielić na kilka posiłków, a w wyjątkowo trudnych przypadkach nawet na kilka dni 🙂Jak gotować szybko i zdrowo

Przydatny tekst? Podziel się z innymi!Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn
Magdalena Hajkiewicz

Dietetyk i trener personalny. Na co dzień zajmuje się układaniem planów żywieniowych, pracą w cateringu dietetycznym, pisaniem artykułów o tematyce żywienia i aktywności fizycznej oraz równaniem z ziemią popularnych mitów żywieniowych.

Komentarze:

  • Programista w kuchni
    6 października 2016 at 22:37

    Jeżeli chodzi o pojemniki to ja poszedłem o krok dalej – zamówiłem sobie jednorazowe (takie jak w popularnych dietetycznych cateringach), więc nie trzeba ich nawet myć czy zabierać ze sobą do domu. Po posiłku po prostu lądują w koszu 🙂 Świetny artykuł i porady 🙂

  • justi82
    7 października 2016 at 13:03

    bardzo dobre wskazówki, korzystam ze wszystkich. tylko jak robię jadłospis-to robię na cały tydzień, od razu listę zakupów. czasem oczywiście coś tam się przesunie ale jakby co-plan jest 😉

  • Edyta
    12 października 2016 at 13:36

    Nie wpadłam na to, ze strączki można przygotować hurtowo i zamrozić;) to jest świetny pomysł i duuuzo zaoszczędzonego czasu. Muszę wprowadzić ten pomysl w życie:)

Zostaw Komentarz